View Single Post
Sitat av Alge Vis innlegg
Av nysgjerrighet, hvorfor det?

En av de første linkene som kommer opp på google når jeg søker på "Speed of light" (hvor legit det er vet jeg ikke enda da men)
https://abcnews.go.com/Technology/st...=120095&page=1
Vis hele sitatet...
Jeg kan garantere deg at om noen faktisk hadde brutt lysets hastighet, så hadde det vært førstesidestoff i alle aviser landet rundt, annet enn kanskje Vårt Land.

Forklaringen er ganske avansert, og utenfor min viten, men basically går det sånn som dette:

For partikler med masse, så veier de mer jo fortere de beveger seg. Om du vil akselerere en partikkel med masse til lysets hastighet, så krevers det uendelig energi. Det går selvfølgelig ikke an, og du kan derfor ikke akselerere det til lysets hastighet.

For masseløse partikler er forklaringen litt verre, og det kan godt mulig jeg tar feil her. Men jo fortere du beveger deg, jo saktere går tiden. Når du beveger deg i lysets hastighet så stopper tiden. Jeg mener at Provo, i en av sine tråder på bruket, skriver at fra lysets sitt synspunkt, så kommer det frem i det det drar, og defor eksisterer det aldri.

Uansett, det er veldig mye teori bak. Du kan sikkert finne noen gode, korte forklaringer på YouTube. Men pass selvfølgelig på at det er noen som kan sin fysikk