View Single Post
Sitat av T-Ron Vis innlegg
Hei

Har fått fiber fra Istad rett før jul. Har kjøpt egen SFP og satt den i en en egen switch. Internett med VLAN 102 kjøres ut fra switch og inn til PFsense. Det fungerer utmerket.

Problemet er TVen. Den er konfigurert med VLAN 101 (untagged) mot TV boks direkte mot sfp port. Problemet er at den ikke får ip-adresse fra altibox. Jeg får ikke lastet TV portal når jeg skal skru på boksen etter strømbrudd/restart når den er koblet direkte via min switch. Starter jeg derimot opp boksen med modemet som følger med, så fungerer TVen mot switch. (Etter at den har lastet TV portal. Kobler da vekk modem fra altibox og rett i switch) Jeg vil da tro at oppsettet på switchen er riktig siden jeg får bilde når TV-boksen har startet opp. Noen som har tips/erfaringer på området?

Det virker som om internett/DHCP er skrudd av på VLAN 101?

Mvh Trond
Vis hele sitatet...
Hei, har du fått noe løsning på dette?
Har samme oppsett med annen hardware, og samme problemet og opplevelse -
alt funker fint med SFP rett i Mikrotik-router (både internett og TV) så lenge jeg har bootet tv-boksen mens altibox-router er koplet til. booter jeg derimot tv-boksen etter at jeg har koplet bort altibox-router får den ikke kontakt med noe som helst.

Har inntil videre bridget altibox-modem, og heller koplet TV inn på en untagged TV-port i router. FUnker forsåvidt, men da må jeg jo ha den svære hjemmesentralen koplet til..