View Single Post
Du sier at ditt grunnlag for å være i mot legalisering er at du vet for lite om det. Det er for så vidt et ganske dårlig argument. Det å bruke cannabis har ingenting med sosial status å gjøre. Det er plenty av folk som er i samme situasjon som deg (barn, hus, solid økonomi etc), som velger å bruke cannabis.

Hadde det vært slik at lovligheten av et rusmiddel bestemte hyppigheten av bruk, så hadde saken vært biff for lenge siden. USA som i sin tid fikk med seg resten av verden på "the war on drugs" har jo nå gjort retrett og legalisert cannabis i de aller fleste delstater. Man fant ut at det er bedre å sette rammer for bruken enn å la det gå under radaren og overlate markedet til kriminelle.

Siden du nevner at du drikker alkohol, har du reflekert over at man innførte forbud på alkohol på 1920-tallet, og at det hadde samme effekt som det vi ser med cannabis i dag? Storstilt ulovlig produksjon, tapte menneskeliv, økning i kriminalitet etc. Dette forbudet ble opphevet og vi ser i dag at man forsøker å regulerer bruken gjennom å sette rammer for omsetning, produksjon, beskatning og markedsføring.

Om jeg vil at mine barn skal prøve cannabis? Jeg vil i alle fall at de skal kunne ta et valg basert fakta om bruk og konsekvenser av denne, på samme måte som du vet at visse mennesker kan bli alkoholikere og at det å konsumere alkohol er skadelig for kroppen.

Gitt at Politiets statistikker viser at cannabis står for rundt 50% av alle beslag av ulovlige rusmidler, så er det noe med at forbudet ikke har en god effekt.