View Single Post
TS: Du har misforstått ganske grundig, men det er tilforlatelig nok: Man skulle jo gjerne tenke at "det obserbare univers" betyr noe slikt som "den delen av universet vi kan se direkte"! Hvis du grubler litt på det vil du imidlertid innse at det er svært lite som du faktisk observerer direkte. Du ser jo ikke meg, bare lyset som preller av min hud og mine klær. Du kan ikke se atomene jeg er bygget av heller. Ser du forresten noe direkte når du observerer det gjennom en lupe? Hvis ja, ser du det ikke da like direkte i et elektronmikroskop, hvor lys og linser er erstatta med elektronakseleratorer og magneter?
Indirekte observasjoner må i de aller fleste tilfeller være bra nok. Så dette med mørk materie og sorte hull er uproblematisk i så henseende: Vi kan med sikkerhet vite at de er der, for vi kan observere deres effekter på omgivelsene.
Det observerbare univers har faktisk ingenting med teknologi å gjøre; det er ikke slik at grensa på det observerbare univers øker hvis vi lager bedre teleskoper eller finner andre lure måter å gjøre indirekte observasjoner på. Tvert imot er det snakk om fundamentale fysiske begrensninger: lysfarten og tid.
Universet er omlag 13.8 milliarder år gammelt, det ekspanderer, og det ekspanderer stadig fortere. Lysfarten er på ca. 300 km/s og kan ikke endres. Lyset fra en fjern kvasar vil helt enkelt aldri treffe oss hvis den er for langt unna og vi forsvinner vekk fra den i stadig økende hastighet. Tilsvarende vil heller aldri tyngdefeltet dens påvirke vår planetbane. Faktum er at informasjon, i ordets mest fundamentale forstand, ikke kan overføres raskere enn lysfarten. Følgen av dette er at ethvert punkt i universet har sitt eget observerbare univers, og det trenger ikke å være noe overlapp mellom disse.
Gi det noen milliarder år, og alle andre galakser vil ha forsvunnet ut av vårt observerbare univers. Dersom en ny art intelligente vesner skulle oppstå på restene av vår sivilisasjon i den veldig fjerne fremtid, så vil de rette stjernekikkertene sine ut i rommet og kun se vår egen galakse. Så langt de på noe vis kan se, vil alt som finnes være i Melkeveien.

EDIT: Som påpekt nedenfor mangler det noen nuller. Lysfarten er tre hundre tusen kilometer i sekundet, ikke tre hundre.
Sist endret av Myoxocephalus; 20. februar 2020 kl. 15:56.