View Single Post
Sitat av psych Vis innlegg
På papiret er f.eks. egenskapene til ren MDMA som skapt for terapeutiske og helende prosesser i terapirommet, og psilocybin/LSD som skapt for å utfordre potensielt ødeleggende forsvarsmekanismer hos pasienter.
Vis hele sitatet...
Det er derfor jeg tror forskningen kommer til å slå igjennom gitt at man gir det litt tid. Det skjer definitivt ikke over natta. Jeg tror ikke at stoffene kommer til å bli noe allmennpraksis innenfor terapirommet, men heller et alternativ til mennesker som har prøvd mye forskjellig behandling uten hell.

Også kan jeg ta helt feil også. Det kan hende det ikke egner seg for klinisk bruk i det hele tatt, men at det forblir et niche-område for de spesielt interesserte. Det er uansett målet om å hjelpe mennesker som trenger hjelp som står i sentrum.

Sitat av Hans Høyhet Vis innlegg
Jeg er ekstremt skeptisk til psykedelika-assistert terapi. Hvis disse psykologene selv tar seg en høy nok dose psykedelika så burde de jo forstå at psykedelika ikke er medisin, det kan riktignok fungere som medisin, men trenger ikke være det. Psykedelika har ingen bestemt rolle, og en kan ikke tvinge det inn i et medisinsk rammeverk.
Vis hele sitatet...
Det er jo et interessant ståsted.

Jeg tror ihvertfall at det ikke er behov for å ta enorme doser, da det kan være veldig overveldende og vanskelig å gripe tak i hva som skjer. Man veit jo at stoffene har en særegen egenskap til å få mennesker til å se ting fra andre perspektiver, og for en som kan være sittende fast i sitt tankemønster, så kan det være ganske effektivt. Men jeg er enig i at psykedelika i seg selv kan ikke bli brukt på lik linje som SSRI og andre medisiner - og det er jo heller ikke intensjonen.