View Single Post
Sitat av Skepty Vis innlegg
Dette er åpenbart ikke tilfellet, om du faktisk hadde lest hva han skrev hadde du også forstått hva jeg kritiserte. Om hele innlegget hadde handlet om at han ønsket å bruke cannabis i stedet for benzodiazepiner hadde jeg aldri kommentert, grunnen til at jeg kommenterte var alt det andre han skrev.
Vis hele sitatet...
Har lest hele innlegget og dets følgende kommentarer. Når jeg ser på det folk skriver, så ser jeg på hensikten bak det de faktisk skriver og hva de prøver å oppnå. Jeg gjør dette fordi jeg opplever at jeg i større grad klarer å se mindre kynisk på det de sier, i tillegg til at jeg da forstår intensjonen deres. I dette tilfellet, så tolker jeg TS sitt innlegg som at han valgte cannabis over benzodiazepiner fordi han følte det var et bedre valg. Deretter ble han tatt fra denne muligheten når noen fjernet plantene hans. Det opplevde han som fryktelig urettferdig og valgte å skrive et innlegg der han går ut offentlig om det. Selvfølgelig er det detaljer i det han sier som kanskje avviker fra den objektive virkeligheten, men sannheten er at dette er til syvende og sist hans egen mening om emnet. Jeg føler at måten du har kritisert han på ikke er en konstruktiv måte å kritisere han på.

Sitat av Skepty Vis innlegg
Jeg misforstår ikke, du misforstår. Jeg sier at jeg sterkt betviler både at du faktisk har lest noe som helst forskning utover abstrakten til kanskje én artikkel, videre betviler jeg enda sterkere har du har den vitenskapelige kompetansen til å forstå hvordan du innhenter et grunnlag å uttale deg på fra forskning. Vet du hva en meta artikkel er? Hvordan forskere innhenter informasjon om langtidsbruk av cannabis og dets effekter? Vet du hva forskjellen på en korelasjonell og en eksperimentell studie er? Svaret på dette er nok nei, ergo henviser du bare til forskning for å forsterke etosen din, på falskt grunnlag, noe som er svært uredelig.
Vis hele sitatet...
Du påpeker at han "har" feil. At han ikke har lest noe av forskningen. Isteden for å komme med alle disse spørsmålene der du antar at han ikke vet noe av det, hva med å faktisk henvise til kilder der han kan finne ut av det? Hva med å forklare til han hva en meta artikkel er, hvordan forskere innhenter informasjon, forskjellen på en korrelasjonell og en eksperimentell studie?

For meg, så virker det som du heller er ute etter å tråkke ned på en fyr så du kan føle deg overlegen. Hadde du vært ute etter å hjelpe dette individet, så hadde du gjort akkurat det.


Sitat av Skepty Vis innlegg
Den eneste hensikten med å straffe folk for bruk og besittelse er ikke å rehabilitere brukeren. Det håper jeg virkelig ikke du tror heller. Det finnes utallige hensikter med å gjøre noe ulovlig, og medførende straff. En hensikt er for eksempel å hindre bruk, noe det faktisk gjør også om du sammenligner prosentandeler av befolkningen som bruker cannabis her vs. i Colorado. Det var forøvrig ikke hensikten min å starte en legaliseringsdebatt, men å poengtere at forherligelsen av cannabis fra TS sin side både er skadelig for debatten og uredelig i seg selv.
Vis hele sitatet...
Selvfølgelig er det ikke bare en hensikt med straff for bruk og besittelse. På samme tid som at det aldri er en hensikt eller en sannhet for det meste her i verden. Jeg tok det som en selvfølge at man skjønte dette. Men straff skal i utgangspunktet ha en sterk funksjon som en rehabiliterende metode. Det er som du sier, for å forhindre bruk. Jo, hvorfor vil man forhindre bruk? Fordi man ser på de fleste narkotiske stoffer som en fare for både samfunnet og individet. Her kan vi også bruke SNL sin definisjon:
Rehabilitering er sosial- og helsetjenester som har til formål å gjenvinne fysisk, kognitiv eller sosial funksjonsevne som er tapt på grunn av sykdom eller skade. ref.
Vis hele sitatet...
Når man avkaster muligheten for at individet skal påføre seg selv mer skade, så driver man med rehabilitering. Man fjerner enkelte komponenter ved individets liv (muligheten for videre rusing) som skal ha en positiv innvirkning på både individets sosiale og kognitive funksjonsevne (de er ikke lenger rusa, og kan være "normale"). Å si at straff ikke er en form for rehabilitering er simpelthen feil. I prinsippet skal det fungere rehabiliterende og forebyggende (ved at ingen andre skal tørre å begå samme lovbrudd grunnet skremsel). I praksis har vi sett at det har ført til enorme samfunnskostnader enn det har spart. 1. 2. 3.



Sitat av Skepty Vis innlegg
Det er en fin taktikk å inngå offerrollen, selv på hans vegne, for å unngå å besvare argumenter. Det jeg sier er at TS ikke har lest forskningen, men fremdeles velger å referere til den i tillegg til å påstå at forskningsgrunnlaget støtter hans syn. Når fakta er at han verken har lest eller forstått forskningen er dette uredelig. Du trenger heller ikke å være en postdoktor for å kunne lese og forstå forskningsartikkel, men helt grunnleggende innsikt kreves.
Vis hele sitatet...
Det er en fin taktikk å påstå at jeg går inn i en offerrolle for å skjule det faktum at du kritiserer han uten intensjon om at han skal få noe ut av det.

Du sier TS ikke har lest forskningen og jeg regner med at du det referer til dette utsagnet:
Sitat av Munted Artist Vis innlegg
Vær så snill alle sammen å se på hvordan avkriminalisering og lovliggjøring har påvirket alle de landene som nå har gjort dette.

Ignen dødsfall, ingen problematikk i forhold til så vanlige rusmidler som nikotin og tobakk, og alle de som kommer tilbake til et verdig liv og jobb ved hjelp av medisinsk cannabis.

bur meg inne for å være informert og ta kloke valg, men de som tok fra meg min medisin for å bli en produktiv medborger.. vær så snill og les dokumentert forskning og se hva dere tvinger pasienter som meg til å gjøre, og hvilke konsekvenser det har for nærområdet.
Vis hele sitatet...
Jeg har valgt å dele opp innlegget hans og kommentere på det jeg mener om det han sier. Det føles mer oversiktlig.
Sitat av Munted Artist Vis innlegg
Vær så snill alle sammen å se på hvordan avkriminalisering og lovliggjøring har påvirket alle de landene som nå har gjort dette.
Vis hele sitatet...
Dette er greit nok. Her referer TS til det totale utfallet av avkriminalisering og lovliggjøring i enkelte land, men sikter åpenbart til de mer positive sidene og innvirkningene brukere har fått som følge av slike endringer. Dette grunnet i at han akkurat har mistet plantene sine og føler det er urettferdig. Om man tar portugal og sveits som eksempler, så ser vi enorme endringer, der de positive sidene utveier de negative. 1. 2. 3. 4. 5.
Jeg er enige i at slike land kanskje ikke er reelle for TS sin situasjon da cannabis ikke er heroin- og amfetaminskudd.

Dermed så vil jeg gjerne trekke frem en tilsynelatende god studie som påpeker de største problemene med cannabis legaliseringen som trer i full kraft rundt om i verden. Mange av de andre kildene jeg fant på emne påpekte mye av samme problematikk og jeg har derfor valgt å ikke referere til de. Den analyserer mange av de nåværende studiene gjort på emnet og konkluderer med at de mest utsatte gruppene som bruker cannabis som medisinering, øker sin bruk der hvor man praktiserer liberaliseringspolitikk. Det har også vist en korrelasjon mellom legalisering og økt bruk blant voksne, men ikke ungdommer. Men, dette tar ikke i betraktning alle de som har prøvd cannabis som følge av legalisering og de som røyker i ny og ne.

Sitat av Munted Artist Vis innlegg
Ignen dødsfall, ingen problematikk i forhold til så vanlige rusmidler som nikotin og tobakk, og alle de som kommer tilbake til et verdig liv og jobb ved hjelp av medisinsk cannabis.
Vis hele sitatet...
Her ligger det hvertfall en del sannhet. For det første, det finnes ingen dokumentert overdose som følge av organisk-grodd cannabis. Med TS sin andre påstand, så vil jeg igjen påstå at nikotin og tobakk tar liv av flere mennesker enn cannabis gjør. Da det er estimert at rundt 7 million mennesker dør hvert år som følge av tobakk. 1. Jeg har ikke tall for cannabis da dette er veldig vanskelig å finne. I hans siste påstand, så ville jeg luket ut at "alle" kommer tilbake til jobb ved hjelp av medisinsk cannabis, fordi det er ikke gitt at alle vil det. Derfor er jeg enig i at TS kan ta litt feil her, men kan forstå at han har skrevet det ut av frustrasjon over det som hendte han. Mulig det han mente å si var at "de fleste" eller "noen" gjør det? Hva vet jeg. Det er ihvertfall et faktum at for noen så kan det hjelpe dem å komme tilbake til arbeidslivet.

Sitat av Munted Artist Vis innlegg
bur meg inne for å være informert og ta kloke valg, men de som tok fra meg min medisin for å bli en produktiv medborger.. vær så snill og les dokumentert forskning og se hva dere tvinger pasienter som meg til å gjøre, og hvilke konsekvenser det har for nærområdet.
Vis hele sitatet...
Jeg vil påstå at TS gjør et klokere valg om cannabisen hjelper han på lik linje (eller mer) som de benzodiazepinene han prøvde. Ut ifra det vi vet i dag, så er benzos langt mer helseskadelig mtp. avhengighet og abstinenser. På kort og lang sikt kan de være direkte dødelige og jeg kan godt skjønne at TS vil unngå å bruke slike midler om cannabis gjør samme jobb.




Sitat av Skepty Vis innlegg
Forøvrig tror jeg en bedre resept for TS hadde vært et sunt kosthold, regelmessig trening og et fast tidspunkt han legger seg på. Det er både lovlig og ekstremt godt dokumentert.
Vis hele sitatet...
Det er din mening. Jeg er delvis enig i det du sier, og det er jobben til hans psykiater/lege å ta slike beslutninger. Trist som det er, har det endt med at TS har valgt sin egen vei. Men om TS opplever at hans metode fungerer bedre, så kan det godt hende det er tilfellet også. Da er det ekstra trist hvis han blir fratatt denne muligheten fordi noen skal leke overlegen og kontrollere hva folk bruker kroppen sin til.