View Single Post
Sitat av Tokis Vis innlegg
Tjohey! Jeg har bestemt meg å flytte til bygda hvor mora min vokste opp og hun arvet et gammel småbruk av sine foreldre. Hun vil ikke å flytte tilbake pga jobben hennes. Hun spurte meg om jeg har lyst å flytte til bygda hvis jeg får meg en jobb der. Har tenkt over det i flere måneder og veide med fordeler og ulemper. Kom til konklusjon at jeg vil flytte til bygda pga renere luft, naturen og masse fysisk hardt arbeid som må gjøres noe jeg liker godt og er lei av mange folk! Ulempene er sladder, dårlig kulturtilbud og lang avstand til alt.

Tenker å si opp jobben etter sommeren hvis jeg får jobb der eller nabobygdene.

Noen som har hatt erfaringer med å flytte fra byen til bygd?
Vis hele sitatet...
Ja. Jeg har aldri angret.

Sladder: Tja, folk her er ikke mer sladrete enn byfolk, men her vet de hvem du er. Det er pluss og minus med det. De bryr seg jo mer om deg også. Man er tettere på og mer avhengig av naboene, da blir det mer konflikter men også mer samhold. Litt som en familie. En uting ved å flytte til et sted slekten din kommer fra, er at folk har en del forventninger til deg basert på dem. Først og fremst et problem dersom du i liten grad er som dem. Men folk finner ut av hvem du er etterhvert.

Kulturtilbud: Ja det er ikke til å stikke under en stol. Her er det absolutt ingenting kulturtilbud, men mindre man arrangerer det selv. Jeg anbefaler sterkt å engasjere deg i bygdelag eller liknende og bidra til aktivitet og utvikling. Man får ikke noe gratis her, men det er en god følelse å kunne påvirke og bidra så direkte til miljøet rundt deg. Ellers så tenker jeg at jeg sparer såpass mye penger på å bo her at jeg kan unne meg å betale for et hotellrom når jeg skal nyte mer urban kultur.

Lang avstand: Plager meg lite, siden bilkjøring er min guilty pleasure. Jeg brukte like lang tid til jobb i byen i gjennomsnitt, bare med mye større variasjon pga kø. Handling krever litt planlegging siden det ikke er butikk her, men det er fordeler ved det også.

Noe som kan være ulemper: Det kan være skikkelig rævva miljø, det er selvsagt mer sårbart når det er færre. De store talls lov tilsier at prosenten idioter vil være mer gjennomsnittlig i en by, på bygda kan det være alt fra en enkelt idiot til alle unntatt deg.

En annen ting, litt dårlig utvalg om du er singel. Gjelder forsåvidt også venner, men der er det også noen fordeler ved det også. Man møter en del folk man ikke ellers ville blitt kjent med, og det kan være veldig fint. Men som enslig tror jeg ikke jeg ville flyttet til et så lite sted, men mindre jeg ønsket å forbli det.

Også kan det være dårligere jobbmarked, litt avhengig av hva du driver med. Samtidig er det kanskje flere stillinger som er mindre spesialisert, der du får gjøre mye forskjellig. Det kan jo være et pluss, alt ettersom.
Sist endret av *pi; 10. april 2020 kl. 10:17.