View Single Post
DA har du ikke hørt de riktige talesyntesene rett og slett, du snakker med en blind kar her som benytter seg av sånt hele tida, hver dag både på Mac og tlf, eller PC da jeg brukte det for den saks skyld. det er klart, 100% naturlig har jeg til gode å høre men de mest realistiske stemmene der ute er faktisk veldig menneskelige. Henrik, en av stemmene til VoiceOver, Acapella sin Olav er to eksempler på norske stemmer som har naila det ganske greit, den mannlige stemmen til Siri i nyere IOS-versjoner like så.

Edit: så er det også noe med at de stemmene som fortoner seg som mest naturlig ikke nødvendigvis er de beste på uttale. Paradoksalt kanskje, men det er nok så enkelt som at i jaget etter å få stemmen så naturlig som over hodet mulig så har programmererne ikke vært like grundig med uttalen, dog har VoiceOver for appleprodukter i nyere tid vært veldig flinke på å rette opp i dette, Henrik som jeg bruker nå høres ut som en relativt straight ung mann med dreis på samtlige engelske ord og programmererne har vært forbilledlige hva gjelder å legge til nye ting i uttalelista så fort det kommer en ny OS-opdatering. Trump uttales nå med ø, akkurat som vi sier navnet her i Norge foreksempel. Derimot er det noen rare bugs som f.eks. fascist uttales av en eller annen grunn fascismen, vet ikke hvorfor. skuddår uttales skussår også.

en annen god engelsk stemme er Allex, også for VoiceOver, en stemme som faktisk tar innpust mens han leser. I det engelske markedet vet jeg forøvrig det er horder av gode stemmer men jeg bruker ikke Windows mer hvor de fleste av dem finnes, acapella Group er i alle fall en god talesynteseutvikler med fokus på det naturlige, i alle fall i senere tid.
Sist endret av equimanthorn; 23. juli 2020 kl. 22:15. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.