View Single Post
Sitat av downlow Vis innlegg
Jeg har aldri sagt at folk skal være barnløse. Jeg stiller bare spørsmål ved om det å få 3+ barn er veldig gjennomtenkt.
Vis hele sitatet...
Og som mange andre har påpekt er det mye folk gjør som kanskje ikke er så lurt hvis du ser på statistikken. Narkotika, pengespill, fri sex, ekstremsport... Jeg kan legge til at alle ekstremsportutøver virker gjennomtenkte *før* ulykken og sier at mestringa og frihetsfølelsen vil veie opp for livet som kan komme hvis det smeller, og at alle sammen i etterkant sier de angrer, og at konsekvensene var verre enn de hadde forestilt seg. Veldig mye av det vi mennesker gjør kan helt enkelt oppsummeres slik:

Det er ingen som har sagt at det å få fire barn nødvendigvis er risikofritt eller lurt. Bare at du er særdeles lite konstruktiv i hvordan du velger å besvare det. Jeg vil også legge til at jeg synes det er besynderlig at akkurat barn fremprovoserer slike reaksjoner. Det er ikke sosialt akseptert å dra en tilsvarende linje mot heroinister.

Sitat av downlow Vis innlegg
Det er lov å bruket hodet selv om man er i et lidenskapelig forhold. Dette gjelder jo allt i livet, det er mye hjertet sier man skal gjøre, men fornuften tilsier at man gjør noe helt annet.
Vis hele sitatet...
Dette er en av menneskehetens eldste gåter. Filosofer, diktere og kunstnere til alle tider og alle steder i verden har alltid forundret seg over hva vi mennesker kan finne på å gjøre av gode og dårlige valg når det annet kjønn er involvert. Ja, det er forunderlig. We know. For meg virker det umodent og arrogant å bare forkaste et så fundamentalt spørsmål ved vår blotte eksistens med en enkel "det er lov å tenke".

Sitat av downlow Vis innlegg
Utifra ditt sysnspunkt vil man stadig måtte øke Norges befolkning for å mate statens behov, men i en verden av begrensede ressurser, vil det være en fordel om man løser problemt på en annen måte enn å produsere flere forbrukere. Barn i i-land er i tillegg svært ressurskrevende i forhold til barn fra mindre heldigstilte deler av verden.
Vis hele sitatet...
Har du kanskje forlest deg litt på vhemt-argumentasjon? Du kommer med veldig mange falske dilemmaer.

Sitat av downlow Vis innlegg
Nå er det viktig å ikke spore mer av enn det vi allerede har gjort her. TS ønsket i utgangspunktet råd, og tilbakemelding på sin livsituasjon. Jeg er ikke tilhenger av å jatte med folk jeg er totalt uenige med, så jeg ga gode råd, og en dose av mine personlige meninger. Dette er jo tross alt et diskusjonsforum, noe det ser ut som at brukeren; Relevant ikke er enig i.
Vis hele sitatet...
Men det var jo du som startet avsporinga. Og når noen påpeker hvorfor den er ufin og irrelevant så går du i skyttergravene og trekker inn stadig nye og enda mindre relevante avsporinger.

Det er forøvrig fullt mulig å ikke utbasunere sin mening uten at det blir å jatte. Du skal mene alt du sier, men du trenger ikke å si alt du mener. Det er et viktig skille som du tilsynelatende ikke har forstått.