View Single Post
Sitat av Putresopp Vis innlegg
Jeg vil ikke si det er vanlig, men jeg har sett enkelte butikker bruke slike system. Typisk butikker som selger svært dyre merkeklær

https://www.safegear.com/aire-12-s-b...-receiver.html
Vis hele sitatet...
Uh-huh.
Nå har jeg ikke så mye erfaring med butikksikkerhet, men hvordan virker systemet, da? De lover å oppdage boosterbags, men de sier ikke hvordan. Hva slags teknologi ligger under, metalldetektor? Greit nok at de kan be deg ta av belte og briller på flyplassen, men i en butikk blir det tråkig å operere med noen saklige deteksjonsgrenser. Og selv ikke om du setter grensene så lavt at de fleste slike bager slipper forbi i det stille, så vil jo systemet garantert slå ut på barnevogner og lignende. Metalldetektor ville blitt et mareritt for de butikkansatte og ubrukelig uansett hvordan du gjør det. Röntgenscanning utgår også av åpenbare årsaker. Videre, det er jo ingenting som hindrer deg i å brette posen pent sammen. Selv om du faktisk hadde en sånn EHF-kroppsscanner man finner på flyplasser og man fikk kundene gjennom den én etter én, så ville man jo neppe sett en sammenbretta booster bag, selv om det satt et kobbel veltrente vektere og fulgte med på skjermen. Å detektere bagen på vei ut blir i dette tilfellet noe annet, men selv da sliter jeg litt med å se hvordan dette skal foregå i praksis.

Jeg er fullstendig åpen for at jeg kan ta helt feil og at noen har funnet en genial løsning som faktisk avslører slike poser på en hensiktsmessig og pålitelig måte uten å plage uskyldige mer enn nødvendig. Men. Hvorfor er det så lite håndfast om hvordan? Butikkeiere er nok heller ikke det markedssegmentet med størst teknologiforståelse. Jeg kan se for meg at det ville være veldig fristende å pakke ubrukelig jall inn i fine ord og lovnader og selge det som overprisa sikkerhets-woo til desperate kjøpmenn. Just sayin'.