View Single Post
Sitat av Nichotin Vis innlegg
Hva slags vurdering har de gjort her? At 50 kg med hasj ikke er så skadelig at ikke man kan se litt gjennom fingrene på det? Men så skal fortsatt folk som blir arrestert med brukerdoser av denne hasjen kunne straffes, blant annet fordi hasj er farlig...?
Vis hele sitatet...
Rent umiddelbart så er det vanskelig å uttale seg på bakgrunn av en VG-artikkel, men talsmann for politiet sier

– Hva tenker politiet om at hasjen ble solgt på det illegale markedet?

– Det har jeg ingen kommentar til utover at vi hele tiden vurderte forholdsmessighet, svarer Aas.
Vis hele sitatet...
Her virker det som de har gjort en vurdering om de umiddelbare skadevirkningene hasjen fikk overskygget de politifaglige "gevinstene", som eksempelvis at innpass helt til topps i det som sikkert var ett av hovedstadens største hasjnettverk antagelig har vært viktig. Ved å tillate 50 kg hasj en gang, har de nå hindret en større mengde narkotika importert i fremtiden.

Det er heller ikke utenkelig at aksjonen også har bidratt til å rulle opp de internasjonale bakmennene og smuglernettverkene, spesielt mtp. at dansk politi var involvert som trekker i retning at saken kan virke å ha et noe større omfang enn kun Metkel Betew.

Dette blir uansett bare ren spekulasjon, men når politiet tross alt har tillatt import av 50kg (!!) med hasj tror jeg det har foreligget særdeles sterke grunner som oppveier for dette, og jeg har full forståelse for at politiet på nåværende tidspunkt ikke kan gå ut med alt da det ville kunne "blåse" fremtidig etterforskning.

Om dette er lovlig eller ikke tar jeg ikke stilling til, men jeg peker bare på at her er det nok mer som vi ikke vet om.