View Single Post
Sitat av username:
Samme dose? Har dosen økt? tar du samme mengde nå som da du begynte?
Vis hele sitatet...
Først: Når man snakker om røyking blir "dose" et litt feil ord. De som setter sprøyter snakker om doser. De setter seg en dose og forsvinner inn i rusen, og blir der en tid (Juno kan sikkert utdype her, jeg har aldri skutt det selv).

De som røyker røyker det kontinuerlig, iallefall en stund, og røyker gjerne litt tjall / drikker noen øl / spiser noen piller i tillegg, for å trekke fram heroinrusen (heroinrusen i seg selv, iallefall når stoffet røykes, fremstår ikke som så heftig. Det er i kombinasjon med et annet ned-dop det kommer til sin rett). Når man merker at man er sånn passelig altfor stein lener man seg gjerne tilbake en stund og nyter musikken og lignende. Det er altså ikke sånn at du røyker deg en "dose". (Det finnes selvsagt unntak som røyker i seg en gedigen mengde for så å ligge ut på sofaen i timesvis.)

Etter en stund, hvis lengde avhenger av hvor mye heroin/hasj/alkohol/piller/etc du har fått i deg, og dagsformen, fysisk tilstand, etc. selvfølgelig, merker man at man kan røyke litt mer, også fortsetter man.

Så dose blir et feilaktig begrep i denne sammenheng, men MENGDEN heroin jeg inntar i løpet av en "helaften" har definitivt økt opp igjennom årene, men ikke så dramatisk.

Selv om det går månedsvis mellom hver gang blir jeg aldri så rusa på så lite som i begynnelsen. Samme erfaringen har jeg gjort med alkohol, hasj, amfetamin, kokain, ecstasy, LSD, m.fl. Det er ikke ensbetydende med noen som helst form for avhengighet, psykisk eller fysisk.


*per min definasjon, når man virkelig kjenner at man trenger rusen/effekten for å holde ut (føle seg levende, samme faen).
Vis hele sitatet...
Ja, da er man avhengig. Men så avhengig blir man rett og slett ikke av f.eks. ukentlig røyking, eller skyting for den saks skyld, av heroin. Heroinavhengighet krever en lenger og vedvarende innstrøm av heroin til kroppen.

Men igjen er det et MEN. Jfr. det jeg allerede har sagt om hvor lett det er å feilbedømme graden av kontroll man har over sitt heroinbruk. Det er veldig fort gjort å bikke over kanten. Det er ikke mange dagene som skal til. På det lengste røyket jeg i syv dager i strekk uten pause. Kameraten min røyket i åtte-ni, og ble hekta. Og for alt jeg vet kunne jeg ha blitt hekta etter fire-fem dagers bruk hvis jeg hadde en litt annen fysikk/genearv, hvem vet?.

Så ikke fuck med heroin. Det er på mange måter djevelens dop, og dets bruk bør forebygges, men å overdrive og komme med direkte usannheter fører ingensteds hen. Dagens unge ler rått av myndighetenes holdningskampanjer, rett og slett fordi de vet det er bullshit.

Da tror jeg heller folk trenger nyansert og korrekt informasjon om stoffene de interesserer seg for, og ærlig talt, jeg tror mange hadde blitt mer avskrekket fra å prøve dop X og Y ved å lese seg gjennom nFF/rusmidler-arkivet enn å sitte og se latterlig og åpenbart uriktig antidop-propaganda... I tillegg hadde kanskje grunnene de hadde for å holde seg unna dop X og Y hatt et sterkere fundament i virkeligheten enn ved indoktrinering av skremselspropaganda, noe som burde verdsettes i dagens samfunn slik det har utviklet seg.

Det er frykt som har vist seg å være det beste / sterkeste virkemidlet for de som vil kontrollere hele befolkninger. Jfr. religionshistorie (etter kristus), nazisme og så videre. Man opplever at noe er ondt, eller har potensiale for å forårsake onsdskap, og med en hyklersk "målet helliger midlet"-tankegang benytter man seg av en dommedagsretorikk som ikke ligner grisen for å skremme bermen fra å i det hele tatt stille spørsmål ved riktigheten av det som blir hevdet, for ikke å nevne å faktisk ta del i nevnte vederstyggelighet. Det har funket i to tusen år, men gjør det ikke nå lenger.

Oppsumering:

IKKE PRØV HEROIN... Men ikke bullshit heller, du blir bare busta, du driter deg ut, og det hele virker mot sin (din) hensikt. Basér din antiholdning på fakta, ikke pisspreik. For faen.
Sist endret av xtapolapocetl; 5. oktober 2006 kl. 02:21. Grunn: typo