Tråd: Amsterdam
View Single Post
Når det gjelder Skutlesaken så har jeg aldri lest selve dommen (noen som vet hvor jeg kan finne den?), men slik jeg forstår det så ble han bøtelagt for et par tilfeller av bruk både i Norge og i Amsterdam. Forelegget ble siden redusert ettersom det ikke er straffbart å bruke cannabis i utlandet. Han ble dermed kun bøtelagt for bruk i Norge. Dommen hadde vært grei å lese ettersom nyhetsartiklene om saken ikke er veldig samstemte. Erverv av mindre mengder går uansett under legemiddelloven, og er ikke straffbart i utlandet, men hvor går grensen for hva som ikke lenger kan betraktes som 'mindre mengder' ?

I en annen artikkel (BT) om saken så fremkommer det at det hender at folk blir bøtelagt for å kjøpe cannabis i Nederland:
- Ikke enestående

— Var det en feilvurdering å bøtelegge Skutle for hasjkjøp i Amsterdam?

— Forelegget ble gitt etter ordre fra statsadvokaten. Riksadvokaten, som er vår øverste myndighet, har kommet til annen konklusjon, og vi tar avgjørelsen til etterretning.

— Hvor vanlig er det å bøtelegge folk for å kjøpe hasj i Nederland til eget bruk?

— Jeg har ikke eksakt tallmateriale på det, men det hender. I denne saken har vi ikke drevet noen etterforskning i utlandet. Det var opplysninger som kom i tillegg til en eksisterende sak i Norge. Man kan være enig eller uenig i om det er hensiktsmessig å straffe narkotikabruk, men det er et spørsmål for stortingspolitikerne. Å håndheve loven er en av politiets samfunnsoppgaver.
Vis hele sitatet...