View Single Post
Jeg tror en godt regulert markedsøkonomi, slik vi finner i norge og ellers i europa, er å foretrekke.

Samtidig er det lett å peke på vesten i dag og si; faen så flinke de har vert. men vår rikdom og enorme vekst, krever at fattigere folk på andre siden av jorden lager varene vi kjøper. les kina.

hadde vi laget våre egne varer hadde de vært enormt mye dyrere. det sier seg selv. om du skulle hatt 240 kr i timen for å sy olabukser, kanskje har du fagbrev i søm og skal ha 350 kr i time i stedet. da koster ikke den buksa 300 kr på carlings.

så jeg leser folk her inne si at kapitalisme er det eneste, hvis ikke hadde vi vært i steinalderen, de har glemt kina, de har en slags komukapitalistisk spørje going on, som funker jævla fett for dem.

jeg vil uansett system slå et slag for at alt skal gå litt saktere. lavere forbruk, lavere kjøpekraft, færre timer på jobb. og mer fritid. det er ikke en gudegitt regel at vi på død og liv skal jobbe 40t i uka. mer tid til hobby, familie, venner og mer reparasjon av ting vi eier, heller enn å kjøpe nye ting. og sjukt mye lavere forbruk. folk må faen meg ta seg sammen.