View Single Post
Sitat av DrPerception Vis innlegg
Jeg har tankesettet dere snakker om og det har vært svært gangnende for meg.

Nå skal det også sies at jeg har hatt en spesiell oppvekst hvor jeg ble tvunget til å bli som jeg ble.

Liker svært dårlig folk som tror på dette her, for hvem er du til og vurdere hva som er riktig adferd eller tankesett for ulike komplekse personligheter og historier?

Kanskje du bedre skjønner hvorfor jeg stilte de spørsmålene jeg gjør og sier dette er svart/hvit tanke gang om at komplekst tema.
Det er ikke sånn at det som blir regnet som toksisk maskulinitet er utelukkende dårlig, men det er kanskje det om du har andre interesser.
Vis hele sitatet...
Du kommer, som førstemann i denne tråden, med noen motargumenter til selve saken og ikke kun kverulering på ordsammenstillingen. Det ble jeg helt oppriktig glad for, så takk for det (uten et snev av sarkasme). Nå kan vi diskutere!

Du skriver at å oppføre deg etter disse holdningene har hjulpet deg i livet. Det tror jeg på. Det vil jo generelt gi en gevinst å tilpasse seg de forventninger og krav samfunnet setter til deg, det er derfor man gjør det. Du har hatt en oppvekst der du har vært nødt til å tilpasse deg ekstra til disse kravene (hvis jeg forstår deg rett?), og da er det veldig naturlig at du har gjort det, det var sikkert en nødvendig og riktig strategi for å ivareta deg selv.

Men det betyr ikke at det er bra at disse kravene ble tvunget på deg. Jeg har hatt en suboptimal oppvekst selv, og vet at jeg har tilpasset meg mye til det. Jeg anerkjenner at det var riktig og nødvendig av meg å gjøre det, gitt situasjonen, men jeg mener jo at det ville vært bedre for meg om jeg slapp å gjøre disse tilpasningene.


Gi gjerne noe eksempler på ting som er toksisk maskulinitet, så kan jeg prøve gi dere flere nyanser og en ide om funksjon eller hvordan det ulike situasjoner kan være hensiktsmessig adferd.
Vis hele sitatet...
Det er blitt gitt noen eksempler allerede. For eksempel påstår jeg at det er skadelig at gutter læres opp til at de ikke skal gråte, uttrykke sårbarhet og be om hjelp dersom de trenger det. Dersom de trenger det, altså. Det er ikke noe toksisk ved at en del menn ikke føler behov for å snakke om følelser, men heller bearbeider dem ved å kløyve ved i bar overkropp.

Det er heller ikke toksisk oppførsel av den lille gutten som spiller tøff og ikke tør å si fra at han er lei seg. Det er trolig det mest adaptive han kan gjøre, fordi han vet at han bare kommer til å tape på å vise hvordan har har det. Det som er toksisk er at han faktisk må tilpasse seg dette urimelige kravet. Du kan altså godt si at denne oppførselen hjelper gutten i å klare seg sosialt, men da er de sosiale kravene giftige. Fordi på sikt, kan de føre til at denne gutten som voksen tar livet av seg i stedet for å gå til en venn eller psykolog og si at han har gått på en smell etter at han mistet jobben. Det kan vel vanskelig ses på som noe annet enn skadelig.
Sist endret av *pi; 28. april 2020 kl. 12:25.