View Single Post
Sitat av Samboeravrusavh Vis innlegg
Hei.
Jeg er samboer av en som tidligere har vært rusavhengig. Han har klart seg bra i 2 år, med et par sprekker på røyking. Dette har ikke vært det som han har hatt problemer med, da han har brukt tyngre stoffer. Han har fått jobb, og holder hverdagen veldig bra. Han mister litt kontroll på alkoholen til tider, men det er også lenger mellom hver gang det er et problem. Men det skjer.

Grunnen til jeg ikke liker det, er fordi jeg blir redd. Jeg har snakket mye med fagfolk, men jeg føler hele tiden at de ber meg om og ta vare på meg selv, og at det fort blir "stakkars deg" holdning. Noe jeg ikke liker. Jeg vet jo at jeg har til tider overreagerert. Og jeg vil ikke at det skal være han sin feil. Jeg vil forstå ting bedre, og lurer derfor på om det er noen her som tidligere har hatt mange år med rusbruk bak seg, hovedsaklig amfetamin (og andre ting) om det har noe og si.

Han sliter veldig med og respektere a4 livet. Han synes det er tøft, og ha så mye ansvar. Jeg synes han klarer det ganske bra,, men jeg vil kunne ha litt forståelse for hvordan det er, sånn jeg kan støtte han i det. Jeg har snakket med han om det, men han sliter litt med og sette ord på hva som er vanskelig. Han kommer kun frem til "ansvaret". Han ønsker og bli pappa (ikke helt enda), men han vil først kunne klare og takle situasjoner uten stress.

Han synes det er mye bedre nå en før, men han synes det er skummelt og starte livet nå. Grunnen er fordi at han sier at han aldri blir kvitt rustankene, og at de kommer alltid til og vær der. Han er redd for og ikke bli en bra nok pappa. Men så sier han at han tror at dersom jeg blir gravid, så kommer alt til og endre seg, at det går bra likevel. Jeg forstår hva han mener, men jeg vet ikke helt om det er lurt og starte noe allerede om 1 år?

Er det noen her som har hatt rus avhengighet, og har nå startet a4 liv med familie? Hvordan var det? Har du noen råd til meg som samboer, på hvordan jeg kan forholde meg? Det er litt forvirrende når man aldri har prøvd noe selv. Og som sagt så vil ikke jeg snakke med fagfolk som kun sitter og jatter med meg. Det blir liksom ikke det samme.. Det er jo jeg som har valgt han, og det er av en grunn. Jeg er kjempe lykkelig, og ingen har vært så forståelsfull og omsorgsfull mot meg som han. Og jeg vil gjerne kunne gjøre det tilbake, uten at jeg føler han blir svartmalt.. Håper dere forstår hva jeg mener, jeg er ikke god på lange tekster og forklaring. Så bare spør om noe er uklart. Håper noen vil hjelpe meg til og vær en god støttespiller
Vis hele sitatet...
Hei. Jeg skal ikke fremstille mitt svar som fasitsvaret, men dette er altså hva jeg mener.

Nr.1 Du har feil fokus. Du er opptatt av hvordan DU kan være en god samboer, og trenger hjelp til det, men her kan det se ut som at det er din samboer som trenger å bli en bedre samboer. Ja, han er rusavhengig og sliter med dagliglivet. That's life! Det må han leve med og slite med hver dag. Du vil ikke ha en "stakkars deg"-holdning mot deg, men han bør heller ikke møtes med "stakkars deg". Han bør møtes med krave, men overkommelige krav.

Nr.2 Personer som har/hatt hatt rusproblemer bør holde seg unna rus, også alkohol. For svært mange eks-narkomane, trigges lyst på dop av drikking. Han bør ikke drikke alkohol og spesielt ikke når dette gjør deg utrygg.Hva er viktigst for ham? Å forbli rusfri, eller å kunne drikke seg full innimellom?

Nr.3 Dine reaksjoner er dine reaksjoner og ikke nødvendigvis hans feil. Men det er hans feil at han ved flere anledninger har valgt å drikke for mye, at han har valgt å røyke hasj. Det er hans valg, og kun hans ansvar.

Nr. 4 Han sier han sliter med dagliglivet og opplever det som krevende. Det forstår jeg godt, for livet er innmari vanskelig, spesielt om mange år av livet har blitt sølt bort av rus. Da har man gått glipp av mye av det vi andre har brukt årevis på å lære oss. Men når han da ved flere anledninger velger å drikke + røyke hasj, gjør han livet litt ekstra vanskelig for seg selv. Det er ikke sikkert det kjennes slik ut for ham, men det er en grunn til at festglade studenter ikke drikker alkohol i eksamenstiden for eksempel. Vi blir sløve, trøtte, slitne og dummere av det, så når livet er krevende, vil en person med gode mestringsstrategier i de fleste tilfeller styre unna rus.

Oppsummert:
Stil krav til at han er rusfri.
Be ham søke hjelp for å sette ord på sine følelser og organisere livet sitt. Det er faktisk mulig å lære seg dette.
Og for all del, IKKE få barn med ham før du og han er hundre prosent sikre på at dere begge er klare for et slikt ansvar.