View Single Post
Sitat av mentalmelt Vis innlegg
Ja, hvis du har nok informasjon å basere deg på, så kan du foreta en slags kvalifisert gjetting, og jo enklere problemstilling man setter opp, desto lettere blir det å "gjette" riktig, slik som i eksempelet du fremsetter nå.

For å kunne se at innvandrere i arbeid er svært vanlig, så trenger man egentlig ikke noen ekstra informasjon. Man trenger bare å tilbringe en dag i Oslo for eksempel. For å anslå med noen som helst presisjon hvor stor andel det er derimot, så må man ut av sitt eget hue og se på faktisk tall. Å antyde at man kan anslå noe sånt samtidig som man justerer for mengdeforholdet, kun basert på egne observasjoner, er fullstendig virkelighetsfjernt. Arbeidsmarkedet er nemlig litt større enn det du ser når du tusler rundt i hverdagen. Du må altså innom svært mange arbeidsmiljøer, samtidig som du må vite hvor mange innvandrere vi har og justere for dette forholdet på gefylen. Det sier seg selv at det ikke fører til noe statistisk representativt, ihvertfall når man ikke engang vet forholdstallet man skal justere for.

.
Vis hele sitatet...
Hei

Nå har jeg allerede innrømmet at SSB er mer pålitelige enn meg.
Jeg synes allikevel ikke at slike observasjoner er verdiløse. De er verdiløse hvis det foreligger pålitelige data selvfølgelig, men det at man gjennom egne erfaringer ikke kan danne seg et omtrentlig bildet av populasjonsfordelingen i ulike yrkesgrupper er jeg uenig i.

Man ser hvor mange somaliere som går på gata og man ser relativt mange færre av dem i en lastebil. Og bruke disse observasjonene til å trekke konklusjoner om noe annet er riktignok en tvilsom affære.