View Single Post
Selexium
Selex's Avatar
Trådstarter
41
Sitat av Yalla Vis innlegg
Bare å få deg større rom/stue.
Forsterkerkanal a+b gir ikke dobbelt så mye moro. Tvertimot og du blir fort "skyldig" ohm. Du er fortsatt bundet til dine to forsterkerkanaler, a+b gir det bare valgmuligheten mens effekten er den samme som om du kobler de i parallell.
Center og musikk har du forsåvidt rett i men det er fortsatt løsningen utover større stue med tilhørende større stereo høyttalere. På film er det mye mer enn bare dialog da alt av effekter som ikke er stereo ligger der, skyting osv.
Sette flere høyttalere sammen har sine elektroakustiske utfordringer og er en egen historie. Du vil garantert oppnå mye bedre resultat med større plass og større høyttalere.
Vis hele sitatet...
Vel, jeg er veldig klar over at å kjøre a+b samtidig sjelden er anbefalt, men lyden er helt ren, krystallklar, receiver takler det greit, selv på fest da volumet er høyt over lang tid. Og ja, det var veldig krevende å posisjonere B høyttalerne, tok timesvis å plassere dem riktig. Opplevde i starten at selve diskant ga ekko, samt "null" points, der diskantene krysset hverandre, litt vanskelig å forklare. Men det gikk til slutt, og lyden er veldig fin.

Sitat av Antimatter08
Større stue vill funke det, men det er ikke alle som har annledning til å bygge huset sitt rundt hifi oppsettet.
En mer realistisk tillnærming er vell heller mindre sofa. Da vill jo mere av den havne i sweet spot uten att du trenger å trekke den lengre bakover.
Vis hele sitatet...
Stuen er stor nok i seg selv, ca 50kvm. Men formen på selve stuen er litt utfordrende. Har en relativt stor peis som er ganske så i veien... Denne kan jeg dessverre ikke flytte.

Sitat av ivar_oslo
Kanskje det funker å sette høyttalerne tettere sammen? Men det ødelegger kanskje rom-følelsen?
Vis hele sitatet...
Høyttalerne står ca 2 meter ish fra hverandre, og dette er minimum, flytter jeg dem noen cm nærmere så vil de kræsje med tven. Så dette er dessverre ikke noe alternativ.

Irriterende at center kun tar seg av dialog;p Hadde det gått an, at den hadde fungert som en vanlig høyttaler ville lydbildet i stereo(evt 3.1 oppsett) blitt mye jevnere, uavhengig hvor i sofaen an måtte sitte.