View Single Post
Uten Filter
Trådstarter
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Av 4 personer jeg vet går på NAV i min omgangskrets, vet jeg at 2 av de fint kunne jobbet iallefall en 50% stilling, om ikke mer. 3. personen har fått ME diagnose av bestekompisen til faren, og får nå støtte av NAV til å gå på skole, etter 4 år på AAP. Har dog energi til å dra på ferie 3 ganger i året, feste 2 måneder i Spania hvert år, med bopell i morens feriehus, og klarer fint å ta vare på hunden sin, som luftes 8 ganger daglig når hun ikke er på ferie.

Siste personen, har dog ikke mulighet til å jobbe.

Det er mine erfaringer med personer på NAV. Sånn for å opplyse deg om at ikke alle som kan jobbe, ønsker å jobbe. Da er NAV en lett utvei.
Vis hele sitatet...

Du er legespesialist skjønner jeg? Og dine venner forteller deg alt om sine innerste tanker og mest pinlige symptomer og problemer?

Jeg tror ikke du skal være så rask til å dømme andre. Det å få en diagnose som ME er neppe noe fastlegen har gjort helt selv. ME diagnose er en såkalt utelukkelse-diagnose. En slik diagnose blir gjerne stilt etter mange og lange undersøkelser hos spesialister, inkludert psykologer, pasientene har vært utredet i somatikken gjerne i årevis før en ME diagnose stilles. Mtp at det helt sikkert har vært flere spesialister innenfor flere fagfelt så er det tvilsomt at ME er oppdiktet. Om hun reiser utenlands så er det helt sikkert avklart med både fastlege, Nav og evt. andre involverte instanser. Opphold i bedre klima er kanskje noe som kan forsvares i forhold til sykdomsbildet og stabililtet.

Er du hos vennen din og hjelper henne ut av senga slik at hun kan gå på toalettet når hun er så tom for krefter at hun ikke greier å reise seg?Eller skifter på senga hennes om hun ikke klarer å reise seg før ulykken skjer? Har du vært der for henne når hun faller omkull totalt utmattet og tårene renner og hun ønsker å bare sovne inn, vekk fra all elendighet?

Hvordan kan du forresten lire av deg noe slikt? At de fint kunne jobbet 50% eller mer? Du vet ikke hva som skjer på legekontoret, hos nav og hos spesialistene. Ikke bare kaller du venna dine for late svindlere, men du trekker også kompetansen til både fastleger og spesialister i tvil.

Hva er det du har av utdannelse som gjør deg kvalifisert til å sette dom over andre mennesker og deres arbeidsevne? Som gjør det kvalifisert til avgjøre at høyt utdannet fagpersoner ikke kan jobben sin?

Jeg tror at vi vanlig dødelige skal være forsiktige med å dømme syke mennesker. Som regel vet vi ikke alt, vi kjenner ikke hele historien.