View Single Post
Uten Filter
Trådstarter
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Det samme slår strengt tatt meg. Og det slår meg at sakshandsamaren kan ha slengt ut av seg kommentaren om telt i resignasjon. Uprofsejonelt gjort kanskje, men ikkje nødvendigvis eit djupare problem med NAV.
Vis hele sitatet...

Javel? De sakene jeg har linket til ovenfor? Telt er en løsning NAV rundt om i Norges land både har foreslått og også gitt økonomisk støtte til innkjøp av. Gjentatte ganger. Så dette handler ikke en isolert sak. Dette er noe som har foregått over tid hos nav og det er dermed et langt dypere problem enn en frustrert saksbehandler.

Og det er det som gjør meg frustrert. For ofte er det mennesker i en svært vanskelig livssituasjon som ender opp på Nav bostedsløse. Det kan være alt fra psykoser eller annen mental lidelse til rus eller somatisk sykdom. For andre kan det være noe så enkelt som et økonomisk spørsmål. De mangler penger til depositum og kommer ikke inn på leiemarkedet. Om noen ikke er istand til å skaffe bolig selv så skal faktisk Nav hjelpe til med midlertidig bolig, også over i varig bolig. Dette er faktisk nedfelt i lovverket.

Personlig har jeg tre ganger stilt opp og hjulpet mennesker som har vært i tilsvarende situasjoner, jeg vet at Nav bruker telt som en enkel og lettvint løsning. Og jeg vet også om tilfeller der teltlivet har pågått langt utover 3 måneder uten at Nav har fått på plass varig bolig. Å gå høst og vinter i møte i telt er ikke bra.

Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Hva skjedde med den tiden hvor folk tok ansvar selv, og ikke lente seg på staten for å overleve..?

At NAV sier at det eneste muligheten de hadde (når de hadde sagt nei til annet NAV foreslo), på alvor eller spøk, sa at telt kunne være en mulighet, er ikke greit. Men hvorfor setter de seg i en situasjon hvor de er bostedsløse, og ikke kan spørre venner/familie om en sofa?
Vis hele sitatet...

Det virker som mange tror at disse menneskene bare kan skjerpe seg og skaffe seg bolig selv. Vel. De kan ikke det. De klarer det ikke. Hvorfor det er slik er ikke vesentlig for oss, og faktisk heller ikke for Nav. For loven og rundskrivet til loven er klinkende klar. Mennesker som ikke klarer å hevde egne interesser når det kommer til bolig skal ha hjelp.

Dette er ikke friske raske mennesker som av bekvemmelighetsgrunner ikke orker å flytte eller er for late til å skaffe ny bolig. Dette er mennesker med så store utfordringer i liv og hverdag at de faktisk ikke makter å ha nok egenomsorg til løse slike problemer.

Nå må folk slutte å rakke ned på andre mennesker som havner på Nav. De færreste som er innom nav er snyltere eller svindlere. Det er mennesker som trenger hjelp, støtte og veiledning for kanskje på sikt å få livet sitt inn på et spor som kan heve livskvalitet og bedre hverdagen. Veldig mange klarer seg selv til slutt, andre blir aldri helt frisk og vil trenge varierende grad av støtte, hjelp og veiledning resten av sitt liv. Selvfølgelig skal vi hjelpe dem også selv om de har utfordringer og sykdom.

De er også medmennesker, og trass i sykdom, lyter og lidelser så har de også basale behov som skal oppfylles. Jeg skjønner virkelig ikke at noen kan si at syke og trengende må slutte å lene seg på Nav. Om de var friske nok til å klare seg selv så hadde de selvsagt ikke vært på Nav i utgangspunktet.
Sist endret av frtoretang; 21. juli 2017 kl. 10:10. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.