View Single Post
Gode freaks,

Jeg har flyttet til et hyggelig småbruk på landet, og til min lite hyggelige overraskelse har vi blitt velsignet med en nabo som har tre hunder som står ute døgnet rundt. Jeg begynte såvidt å føre en logg over tidspunkter de bjeffer, men fant fort ut at det hadde vært bedre å loggføre når de ikke bjeffer.

Jeg har såvidt pratet med politiet, og de sier at det eneste som er ganske rett frem er bjeffing om natten. Man har krav på nattero etter kl 23:00, og dette var vel egentlig gammelt nytt.

Jeg har ikke snakket med Mattilsynet ennå, siden jeg generelt har erfart at de ikke akkurat prioriterer dyrevelferd, eller egentlig noe som helst. For en tulleinstitusjon. Men det kan være verdt et forsøk altså, døren er ikke spikret igjen.

Vi skal selvfølgelig forsøke en soft power-tilnærming først, og bli kjent med dem og prate med dem som venner og likesinnede. Jeg regner med at de deler målet om et fredelig liv på bygda, så man skulle tro dette var plankekjøring. I grenda vår er det dog to andre personer som har klaget (de andre to tør ikke legge seg ut med naboen) en del, men jeg vet jo ikke om de er over gjennomsnittet konfliktglade (tviler egentlig, de er rolige gamle mennesker, men hvem vet). Naboene rapporterer dessuten å ha blitt møtt på en svært lite konstruktiv eller vennlig måte, men dette er selvsagt veldig subjektivt. Dog bjeffer hundene fortsatt, så jeg vet hvem jeg tror mest på.

Spørsmålet blir da hva slags strategi jeg skal kjøre for å få gjort noe med dette. Jeg vurderer det som høyst sannsynlig at soft power ikke kommer til å føre frem (det har ikke fungert før og de har holdt på i minst to år), og da må jeg ha en videre plan. Blir det politiet/konfliktrådet med en nabokonflikt, blir det dyrevelferd og Mattilsynet eller blir det advokat og å innlede en privat sak av noen form?

Håper noen har noen gode innspill - jeg er allerede på god vei til å bli gal, det er ingenting som bidrar mer til dette enn andres direkte usosiale oppførsel.