View Single Post
Heisann! skal lage en Krets der jeg skal bygge om en logitech USB joystic til ROV styring. Potensiometerene som er i joysticken er veldig små så jeg må først bruke en liten signal transistor som skal styre en større effekttransistor som skal styre motorene motorene.

Den som jeg sliter litt med nå er rett og slett ett potmeter som skal heve rov'en i nødstillfelle. Hele potmeteret er ikke i bruk, bare halve, så ved ingen utslag er potmeteret 50K ohm og veld fullt utslag er det 15K ohm. Transistoren, en BC546B trenger 0,7V base spenning(Base–Emitter Saturation voltage) for å begynne å lede og fullt utslag er rundt ?V?(Ønsker også å få vite hva base spenning jeg må ha for at det blir full åpning mellom kollektor og emittet) Base strømmen er 0,5mA vist jeg har forstått databladet rett.

Så det jeg vil ha er i ca 0,1-0,5V nå potmeteret uten utslag og max 6V(?) ved fullt utslag. Hvordan er det mulig å få til?

Har sett på muligheten ved å bruke en spennings deler før potmeteret slik at jeg får en spenning på ca. 2V(?), men vet ikke halt hvordan jeg skal få det til?

Bilde av kretsen, eller ikke helt for her er det en lampe inne i bilde, men er samme prinsippet

Trenger hjelp fra noen flinke freaks