View Single Post
Sitat av Mafakkaz Vis innlegg
Tusen hjertelig takk for svar alle sammen!! Skal ringe legen i morgen, satser på at han er hjelpsom og gir meg noe som funker og demper angsten på flyturen.


Det har ikke en døyt å si at det er tryggere å fly enn å kjøre bil, å fly er skummelt uansett faen. Som sagt har jeg lest en haug artikler og bøker faktisk om flyskrekk men logikken seirer ikke alltid over frykten, man kan trøste seg med fakta men redselen er der likevel om du skjønner. Siden jeg er i relativt stor grad paranoid også er det ekstra ille siden jeg er sikker på at akkurat det flyet JEG sitter i kommer til å styrte/bli kapra/gli av rullebana osv. Jeg var f.eks en del suicidal i tenårene pga psykiske problemer og ønsket ofte å dø, men døde aldri (obviously...) og er redd karmaen innhenter meg og tar knekken på meg nå når jeg ikke er fullt så syk lenger liksom. Høres vanvittig teit ut men det er skummelt af. Det ville vært så typisk liksom at jeg skulle dævva i en flystyrt. Og det vil jeg ikke, vil før dø i et bilkrasj eller brenne inne i et hus enn å styrte i døden med haugevis av folk jeg ikke kjenner i en trang metallboks der alle freaker ut samtidig og skriker i ørene på hverandre og griner og svimer av osv. Faen, skjelver bare ved tanken.. Og om flyet styrter får jo man faktisk tid til å tenke over at man skal dø, jada det får man om man blir stukket i magen med en kniv eller skader seg kraftig i et krasj eller om huset brenner, men styrter flyet så er der 0 sjanse for at du overlever. Alltid håp i de fleste andre situasjoner liksom, men flystyrt osv.. Noooope. Du dør gaaaarantert. Og det skremmer halvveis livet av meg.

Har kun brukt Imovane før og det er jo ikke sammenlignbart med Valium. Terskelen var rimelig lav for legen å skrive det ut til meg da, og jeg har ikke blitt avhengig av det og bruker det ikke per nå. Håper han er grei med meg, fikk vite at jeg skal ta fly i 2 timer, så mellomlande og ta et nytt fly i 4 timer. Blæhhh.. Dette blir fælt.
Vis hele sitatet...
Trist å høre at du sliter med fortiden.

Et fly styrter ikke bare ut av det blå. Selv med 2 motorer ute av drift kan flyet glidefly og lande trygt.

Ta en titt på Flightradar24

Zoom ut og se hvor mange tusen fly som er i lufta 24/7. Om fly hadde vært så farlig, så er det jo rart at vi så sjeldent leser om fly som har kræsjet når det er så mange oppi lufta til enhver tid. Det er trygt.

Flyvertinnen eller flyverten kan også være til stor hjelp og hjelpe deg med å roe deg.