View Single Post
Du er min venn
niigu's Avatar
Jeg har hatt samme problem som deg. Ble lurt av meg selv da jeg kjøpte leilighet i en altfor tidlig alder. Men, selv om regningsbunken virker altfor høy, er det ingen grunn til å fortvile. Det er kanskje langt til målet, men man har et mål. Ta det med ro en stund, slapp av, jobb og spis mat. Selv om man har mye gjeld og utgifter, trenger man ikke forandre seg selv helt. Spis okey mat, ta deg en tur på byen i blant og kanskje spandér på deg en kort ferie (Det hjalp meg - ikke økonomisk sett, men for å legge litt planer fremover og få litt innsikt).

Det jeg gjorde var å først og fremst si ifra til familien, slik at de forsto situasjonen min og kanskje kunne bidra med litt hjelp eller good spirits iblant. Sett deg ned, gå igjennom regningene (gjerne med andre som du stoler på og ikke føler sjenanse for) og få oversikt, ring til inkassobyråene og be om betalingsløsninger. Saken er at de aller fleste inkassobyråer bare vil hjelpe med nedbetalinger om de vet du har lyst. Deretter kan du gå i banken din og legge opp en økonomisk plan. Dette koster ingenting. Legg av så så mange tusen til en egen låst konto i mnd slik at det dekker utgitene pluss kanskje et par ekstra hundrelapper til overs. Om du overhodet ikke har lyst eller vet hvordan man ordner autotrekk på regninger, kan du be bankdamen eller mannen gjøre det med deg.

Inntekten blir ikke stor etter alt av regninger er betalt pr mnd, men jeg regner heller ikke med at du må gå rundt og være fattig resten av mnd om man tenker logisk økonomisk sett. Jeg vet at det er kjipt å ringe til inkassoselskaper og innrømme feil, men med en gang det er gjort, så er det gjort! Husk at det å ha økonomiske problemer ikke er ukjent for den gjennomsnittlige nordmann.

Lykke til