View Single Post
Sitat av Sarv_2 Vis innlegg
Hei.

Nå er jeg er litt eldre enn deg, men jeg husker før i tida, så var jeg litt på vei inn i samme problemet som deg. Men nå for tida har jeg det generelt fint om dagen. Jeg kan si hva som har funka for meg da. Og så får du bestemme selv om det er noe som høres fornuftig ut. Men jeg har nok og hatt litt flaks med yrkesvalg da, at jeg har truffet noe jeg trives med, uten at jeg egentlig på forhånd visste hva det går ut på. Og at jeg tilfeldigvis er oppvokst på en plass med fjell og natur, som passer bra til å bedrive mine fritidsinteresser.

Først av alt så vil jeg si, at hvis du føler du sliter deg gjenom hverdagen, og bare ser frem til helga, men at den er alt for kort og du bare tenker på at du må på jobb igjen, så har du feil jobb. Min teori da, det er at om du skal ha alminnelig arbeidstid 8-4, 5 dager i uka, så må du ha en jobb du trives med. For min del så hadde det funka dårlig å ha en jobb jeg mistrives i, selv om jeg hadde tjent 100 000 mer i året. Hadde jeg tjent mye mer, og fått MYE mindre arbeidstid, så kanskje jeg kunne tatt en jobb jeg ikke hadde likt så godt

Det høres jo ut som du trives som elektriker. Gjør ferdig fagbrevet ditt, så skal du se du har mange muligheter på arbeidsmarkedet. Elektriker er en jobb som samfunnet ikke klarer seg uten. I dette yrket har du gode muligheter til finne noe som passer din livsstil. Er det slik å forstå at elektriker-yrket er ok, men 8-4 jobb blir litt kjedelig i lengda? Du kan jo prøve å komme deg i nordsjøen på platform etter hvert. Der kan du få noen gode arbeidstider, og du tjener godt med penger. Vet om et par som er 2 uker på jobb, og har 4 uker fri, + masse penger. Da har du jo mulighet til å drive med det du vil i 4 uker, og reise rundt i verden f.eks. Hvis du er evntyrlysten og vil oppleve noe nytt for en periode, så kan du jo prøve å få være med en runde på Jan Mayen eller Bjørnøya, de bruker å legge ut på finn.no når det trengs folk for ett halvår. http://jan.mayen.no/ Eller se om det dukker opp noe midlertidig stilling på Svalbard f.eks. Alltid noe som dukker opp der.
Det som er med elektriker-yrket, er at det står skrevet i skrifter og regler at man må ha fagbrev og vere sertifisert til å drive på med den slags. Og det er mange bedrifter som egentlig trenger en "alt mulig-mann". Det de ofte gjør, er å ansette en elektriker som har sertifiseringa, og så lærer de han opp på andre ting han måtte trenge. Så det kan være en mulighet om du vil spice opp jobben og få litt mer variasjon. Jeg er ikke elektriker, men jobber med noe elektro-relatert, og vi har mange elektrikere. Jeg jobber med antenner og mobilutbygging for telenor. Den jobben her er slik at vi ofte reiser flere timer langt uti gokk, og opp på fjellet med helikopter eller snøskuter. Da nytter det ikke at en elektriker skal komme og gjøre kun elktro-arbeidet som tar et par timer, og så stikke av igjen. Da blir han med på alt. Noen ganger blir man med på antennemontasje 50m oppi ei mast, eller å støpe fundament, eller i blant nesten som en alminnelig snekker og skifte bordkledning, eller å male. Det er akurat dette som er grunnen til at jeg liker jobben så godt, fordi det er så variert, og blir liksom aldrig kjedelig og ensformig.
Jeg vet også at mange av de telecom-bedriftene har folk som jobber over hele landet. Da får du en slik variert jobb, men du reiser rundt all plass, i fra finnmark til sørlandet, og da er du 2 uker (12dager) på jobb, og har 1 uke (9 dager) fri. Om det høres interessant ut.

Du sier at i barndommen så gleda du deg til å bli voksen, men nå ønsker du deg tilbake til barndommen. Den tanken har streifa meg og. En gang i 20-åra mine så kjeda jeg meg. Sola skinte, og jeg ville gjøre noe ute, men hadde ikke så mye å finne på. Da begynte jeg å tenke på det her. Hvorfor var jeg så gira på å bli voksen da jeg var liten? Jo, det var fordi at når jeg blir voksen, da kan jeg gjøre hva jeg vil! Og så begynte jeg å tenke: hva var det nå jeg hadde så lyst til da jeg var liten? Så kom jeg på at jeg hadde jo alltid hatt lyst å hoppe i fallskjerm da. Og så bestemte jeg meg for å undersøke hvor mye styr det var for å begynne med den slags. Det endte med at jeg meldte meg på paraglider-kurs (som er noe lignende), og har holdt på med det en del år nå. Angrer ikke ett sekund, har hatt mange mange sykt kule opplevelser, som ikke mange andre får oppleve. Men slikt koster jo litt penger, ikke sikkert det så lett når du nå fortsat er lærling. Men husk, om 5 år, når du kanskje begynner å få bedre økonomi til å gjøre ting du vil, så er du ikke mer enn 25, og livet er fortsat langt.
Jeg har også alltid likt snowboard. Nå når jeg er voksen, så trenger jeg ikke foreldre til å kjøre meg over alt. Nå ser jeg på værmeldinga, og reiser dit vær og føre er bra. Så den interessa har jeg tatt til nye høyder.

En annen ting som jeg mener er viktig for å ha det bra, det er å drite i status, og hva slags forventninger andre har til deg, og hva andre synes om deg. Drit i at du må ha merkeklær eller dyr bil, og må ha den nyeste ditt og datt, hvis ikke det er det du faktisk interesserer deg for og synes er viktig. Drit i at andre forventer at du skal vere voksen og ha familie og hus og barn og stasjonsvogn, hvis det ikke er det du vil. Jo fortere du klarer dette, jo fortere blir livet bra. Det blei det værtfall for meg.

Når jeg bare tenker over hva jeg ikke er så fornøyd med her i livet, og funderer litt, og gjør noe med det, så ser jeg at hverdagen kan jo faktisk bli helt ok, selv om det ikke er superspennende hel tiden da. Og av og til når det regner, så er det også helt topp å sitte inne og spise sjokkis og game eller se på film også.
Og for min del, så har jeg ikke trengt å velte om på alt for å få det bra. Jeg har tatt en og en ting av gangen, og fokusert på å fikse den ene tingen før jeg begynner å tenke på noe annet som ikke er bra.

Men nå vet jeg at ikke alle hjerner er kobla på samme måte. Det er ikke sikkert at det som funka for meg, funker for deg. For alt jeg vet, så kan det hende jeg bare gjør det værre med å komme her å forteller om hvor "bra" livet mitt er. Men jeg ville bare dele mine tanker værtfall.
Vis hele sitatet...
Tusen takk for bra innspill, jobbe på plattform/offshore er noe jeg har tenkt på før, som jeg definitivt skal undersøke når fagbrevet er i boks! Jobbe for eksempel 14 dager og 14 dager fri er noe jeg ville trives med.

Rett i at det er å jobbe til 8-1600 hver dag som gjør det kjedelig, så et annet oppsett hadde nok vært midt i blinken. Har heller ikke noe problem med å være borte hjemmefra for å jobbe.

Helg
Sist endret av LamaLama; 13. november 2020 kl. 18:19. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.