Tråd: Politiradio?
View Single Post
Sitat av iamaddict Vis innlegg
Ja men finnes jo folk som selger disse systemene til politiet og de programmer tillatelse til forskjellige radioer til å ta det inn.

Så finnes nok muligheter med riktig utstyr og kunnskap. Men hva slags radio og mottaker og antenne som trengs veit jeg ikke, men det går selvfølgelig Ann.
Vis hele sitatet...
Som Vidarlo sier, så er en ting å få den inn, en annen ting er å klare å knekke krypteringen. Du kan se på det som at det er veldig lett å få fysisk tilgang til en safe, men for å få vite innholdet så må du åpne den; og det er ikke alltid like lett, spesielt ikke når antall mulige kombinasjoner i ligger i størrelsesorden 3.402823669×10³⁸. Nå skal jeg ikke uttale meg om TETRA konkret, da jeg ikke har kjennskap til hva slags algorithmer og ciphere dem bruker. Men det er meget sannsynlig at de symetriske block cipherene har en blokk størrelse på 128-bit eller mer. De asymetriske over 2048-bit eller 256-bit hvis det er basert på elliptic curve. Men som sagt, dette er gjetting fra min side.

Og med asymetrisk kryptografi, så har OPS muligheten til å fjerne radioenheter fra listen hvis dem mistenker at den aktuelle enheten er blitt kompromitert. Så det hjelper lite å stjele eller prøve å kopiere en autorisert TETRA radioenhet.
Sist endret av 0xFF; 4. mars 2019 kl. 16:07.