View Single Post
ungar effect:
Ja, det er helt forjævelig trist, og er helt enig i at man bør prøve å hjelpe når det skjer f.ex. sånt som det der. Problemet er at det er så sykt mange narkiser i oslo, og går man forbi samme sted hver dag på vei til jobb eller skole, så sitter det gjerne en der hver eneste dag (gjerne samme person), og samme hvor mye man gir, så hjelper det egentlig ingenting. Man kan blakke seg totalt, og fremdeles egentlig ikke gjøre noen reell forskjell. Så, for all del, det er en bra ting du gjorde, men det er rett og slett ikke noe man kan gjøre hele tiden. Selvsagt - hadde "alle" gjort det, så hadde det sikkert hjulpet mye, men selv da må det ganske mye til. Er det 7000 heroinavhengige i oslo, så koster det... tja, en del millioner hver dag for dem i hero. Det som hadde vært en bra ting, hadde selvsagt vært om staten/kommunen hadde en eller annen form for løsning, enten det innebar å gi ut brukerdoser med hero gratis (måtte vel da brukes der og da for å unngå videresalg), eller metadon. Jeg tror virkelig det hadde vært en mye bedre løsning, da hadde man sikkert sluppet helt vanvittig mange overdoser også, og de avhengige hadde sluppet masse drit - til dels ulovlig eller med ulovligheter knyttet til seg, og til dels "bare" nedverdigende og jævelig - som de nå å gjennom for å skaffe penger til dop, enten det er innbrudd, ran, dopsalg, prostitusjon eller "bare" å sitte på gata i ørten minus hele dagen for å tjene spenn til neste skudd. Tror rett og slett flere ville hatt en bedre sjanse til å fungere i samfunnet, og dermed større sjanse til å kutte det ut.

Må nå til slutt i min litt pessimistiske post si at det er hyggelig å lese om folk som deg og vacant, samme hvor lite det kanskje hjelper i det store bildet (vacant hadde jo faktisk mulighet til å gjøre ganske mye på ganske fast basis, og gjorde det! ekstra kudos for det!). For min egen del - som da blir for folk flest, så må nesten grensa gå ved å gi litt "nå og da", og heller bare prøve å oppføre seg "som folk". Det koster ingenting å si pent "beklager" istedet for å bare late som de ikke eksisterer.
Sist endret av atomet; 26. januar 2008 kl. 02:21.