View Single Post
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Først og fremst: Ikke lyv om du ikke MÅ. Da mister du fort all troverdighet. Og ikke finn på ting på direkten. Må du lyve så prøv å lyve om noe som faktisk har skjedd, feks ved å si noe som faktisk skjedde dagen/uken før. En hendelse du har opplevd er mye mer troverdig enn noe du finner på underveis.

Men det viktigste er å ikke si mer enn du må. Jo mer du sier jo mer avslører du, så enkelt er det. Bare spør Major Dølje. Har det gått litt tid husker du ikke. Hvem faen husker hva som skjedde på en helt vanlig dag for flere uker siden? Og ikke bry deg mer om saken enn du må. Det er ikke din jobb å løse saken for de.
Vis hele sitatet...
Nettopp! Og avhør får man ofte varsel om dager i forveien, nok tid til å finne på noe kult. Å lyve om noe som faktisk har skjedd er et godt tips. Rart hvordan en historie kan utvikle seg for å passe mottaker!

Og detaljer er noe dritt. Du husker ikke temperaturen den dagen, hva du sa til hu i kassa på kiwi eller hvilken farge skjorte du hadde på deg. Det styrker mistanken om at historien er fabrikkert.

Og dersom du bruker noen for å backe opp historien din, et vitne; fortell hen historien på en annen måte enn du presenterer den for politiet selv. Da kan det derimot være en fordel om dere husker små detaljer forskjellig, det kan gi et inntrykk av at hen ikke har fått et manus.

Jeg er fundamentalt ikke imot at man ikke forklarer seg for Politiet dersom man tenker at «om jeg begynner å prate nå, driter jeg meg ut». Men om du en en grepa kar med god fortellerevne, fantasi og hukommelse mener jeg det kan gi bedre resultat med en god, gammeldags løgn. Men da må du være sikker på at du klarer det!