View Single Post
mentalmelt's Avatar
Trådstarter DonorAdministrator
Sitat av Lizz Vis innlegg
Jeg var litt ivrig der ja med tanke på bilde kvalitet.
Uklare bilder skal selfølgelig ikke falle i soppens favør.

Jeg er av motsatt oppfatning angående identifiseringen din mentalmelt,
og mener det fortsatt kan være flein, men blir selfølgelig kun spekulasjoner pga bildet kvalitet.
Har plukket sopp av den typen jeg mener og kunne se på bildene til diddz før.
På den annen side er det kansje like greit og kun gi bekreftelse på A4 sopp i denne tråden,
så får folk selv erfare hvor mye den kan variere i størrelse/utseende.
Vis hele sitatet...
Om du mener at det kan være flein eller ikke er strengt tatt irrelevant så lenge en 100% sikker identifisering ikke lar seg gjennomføre. At soppen varierer i størrelse og farge er intet hinder for å gi en positiv identifisering. At soppen tilhører en annen art derimot...

Og at du selv har plukket og spist den typen sopp før betyr dessverre ikke at det er fleinsopp. Du har sikkert en del erfaring med soppplukking, men det ser allikevel ut til at din definisjon av hvilke individer som tilhører arten Psilocybe semilanceata er litt for bred. Flaks at det ikke har medført problemer så langt.

Jeg må derfor be deg, slik Dodecha gjorde, om å ikke besvare flere spørsmål i denne tråden med mindre du lærer deg å luke ut denne arten. Jeg håper du ser bakgrunnen for det og ikke oppfatter meg som kjip, for det er ikke meningen å være det. Vi må bare kjøre en beinhard linje på sikkerhet her, om tråden skal få fortsette å eksistere.
Sist endret av mentalmelt; 20. september 2011 kl. 22:04.