View Single Post
Ung og lovende
TheShadyJester's Avatar
Trådstarter
94
Sitat av Zahremar Vis innlegg
Jeg klager ikke på likestillingen. Da jeg gikk på VGS søkte jeg jobb på et sykehjem for å få litt mer penger i lommaboka, og fikk jobb på dagen. Argumentet for at jeg fikk jobb med en gang var fordi jeg er mann, og vi er underrepresentert i omsorgsyrker. Skru tiden 2 år frem og jeg begynner på sykepleiestudiet i en annen by, søkte jobb på sykehus og fikk jobb her og, av samme grunn. Etter endt utdanning, med autorisasjon i hånda flyttet jeg til en annen by, hvor jeg er bosatt nå, søkte jobb og fikk jobben foran 39 andre søkere. Grunnen? Jeg var den eneste mannen som søkte. (Men jeg hadde også de kvalifikasjonene som trengtes, selvsagt)
Vis hele sitatet...
Kjønnskvotering er både flott og dumt. Det er selvfølgelig fint at du får utdannelse og jobb lettere innenfor omsorg fordi du er mann. Det som er dumt er at om du hadde søkt mot en kvinne med helt like kvalifikasjoner hadde du fortsatt fått jobben fordi du er mann.

Dette er et eksempel på likestilling som går menn sin vei, men jeg synes fortsatt det er utrolig urettferdig. Finnes like eksempler andre vei, for eksempel for jenter som søker seg inn på f. eks mekken. Hvorfor har de større rett på å komme inn kun fordi de er kvinner?

Et stort problem i likestillingsdebatten er nettopp det at man splitter sidene. Menn vs Kvinner. Hvis alle heller sammarbeidet om å kjempe for MENNESKETS rettigheter, istedenfor kvinners eller menns så tror jeg samfunnet hadde gått fremover på en mye bedre måte.