View Single Post
Sitat av *pi Vis innlegg
Læreren din må svare på begrensningene i oppgaven, men hvis ruspolitikk med utgangspunkt en amerikansk serie er innenfor, så må vel norrøn mytologi være det. Det er også mye de samme motivene og virkemidlene som går igjen i historiefortelling på tvers av medium.
Vis hele sitatet...
Sant nok, det står forøvrig om norrøn mytologi og norrøn kultur i norsk-boka før alt det om norrøn litteratur, kvad, skalder osv osv kommer. Ja jo, jeg vil tro det skal være problemfritt.

Kan jo faktisk kanskje trekke inn noen gudedikt. Ser at for eks "Trymskvadet" ligger under: Språk og litteratur --> Litteraturtyper --> Norrøn litteratur (på snl.no)

Så det vil da gå under "norrøn litteratur"

Sitat av vindaloo Vis innlegg
Hvor lang tid har du på deg da?

Hvis de to seriene du nevner innledningsvis (Breaking Bad og Narcos) er serier du har sett og kjenner godt, og hadde en plan
med, men ønsket ytterligere innspill, så syns jeg ikke du bør bytte for å tekkes andre menneskers smak i TV serier.

Det kan bli mange timer med serie kikking. Ting skal fordøyes.
Helst bør du også lese litt om hvordan disse er mottatt av publikum, serie skaperens intensjoner o.l
Vis hele sitatet...
Vel, jeg hadde valgt Breaking Bad fordi det er favorittserien min, har sett alle episodene minst 5-6 ganger. Er bare helt rå tv-serie!

Narcos har jeg vel sett 2 ganger, utrolig bra serie det og. Tenkte derfor at siden jeg så og si kan serien ut og inn hadde vært lett å ha særemne om, men fant det ganske vanskelig å gjøre en retorisk analyse av hvordan Walter White bruker de retoriske appellformene for å styre narko-imperiet sitt. Fant det litt lettere i Narcos, da Pablo Escobar trossalt stilte som president osv, og bare i en av de første scenen i episode 1 skremmer politiet med å vite: Hva de heter, bor, hva barna heter, hva kona heter, når dattera fikk lappen osv.

MEN, så har jeg jo en over gjennomsnittinteressert for vikinger, vikingkulturen, norrøn mytologi osv så det at jeg istedenfor "burde" velge det skal ikke skape noe mer tidsbruk enn det andre. Har sett alle Thor filmene minst 3 ganger hver allerede, samme med Avengers filmene (men skal nok ikke bruke de som eksempler, kanskje et par scener med Thor som jeg kommer på, kun).

Sett mye om det på YouTube også. Er vel kun de tv-seriene jeg ikke har sett enda, så blir vel å se en vil jeg tro så bare lese reviews + plot av andre aktuelle tv-serier.

Men som sagt, dette er et tema jeg også interesserer meg for, hadde aldri valgt det om ikke, da hadde hele oppgaven blitt et ork.

Forøvrig har jeg vel 3 uker på meg Så dette skal nok gå fint, er vel bare selve framføringen jeg er usikker på hvor "fint" kommer til å gå. Glemmer fort hva jeg skal si under fremføringer, nervene kicker raskt inn når jeg skal fremføre foran 30 personer, men det skjer vel nesten alle

Sitat av *pi Vis innlegg
Med mindre det er relevant for problemstillingen så er det ikke oppramsing av faktasetninger man er ute etter i en sånn oppgave.


Velg ut. MCU, alle sesonger av Vikings pluss de to norske er for mye. Det holder jo ikke at du har sett dem før som underholdning, alt skal sees på nytt og analysereres, det er altfor, altfor mye å strukturere. Særlig når du faktisk ikke liker å skrive engang. Det skal jo henge sammen i en oppgave.
Vis hele sitatet...
Ait, shit. Du har rett, altfor rett. Skal undersøke angående norrønt i film og tv serier å gå derifra. Alt, det blir for mye, ser den. Står heldigvis en del om norrønt i dagens filmer og serier på nettet!

Tenker det blir EN norsk og EN amerikansk, da får jeg analysert både innenriks og internasjonalt, forskjellen etc.
Sist endret av Egilsom1234; 16. februar 2020 kl. 15:52. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.