View Single Post
Wow, takk for alle som tok seg tiden til å svare Prøve å gi KP til alle men må vente / har cooldown.

Uansett. Var mange flotte tips her, har fått noen flere ideer om hva jeg kan ha fordypningsoppgave om

Har lest MYE Donald Duck i mine yngre dager så ideen om det er ikke dum
Leste en "TIL" (today I learned) på reddit der noen fikk "sjokk" over at Donald var såpass populært i Norge da Mikke Mus og superhelt tegneserier var "det store" i USA.

Kan nok si meg enig i at å kun ha om amerikanske serier eller filmer blir litt, tja vel, mulig det ikke holder siden faget er norsk, vil jo helst få en brukbar karakter på dette.

Når jeg tenkte over å ha noe fra Norge og Skandinavia kom jeg på noen forslag grunnet filmer og sjangere som interesserer meg:







Første jeg kom på var filmen "Mordene i Kongo", men er litt usikker på hva jeg kan gjøre med filmen, vet at Joshua French har skrevet en bok om det, men bøker går bare ikke så tenkte å sammenligne filmen mot avisoppslag + de klippene av guttene som ligger på YouTube + en 2 timer lang podcast med French som også ligger på YouTube.

Problemstillingen kunne kanskje hvert:

Hvordan fremstilles Joshua French og Tjostolv Moland i filmen vs hvordan de fremstilles i avisene?

Eller:

Gir filmen (kan endres til "på hvilken måte gir filmen") et realistisk bilde om French og Moland av hva avisartiklene sitt bilde gir (inkludert det fra youtube)?







Så var det en som nevnte norrøn litteratur, da jeg er mega-fan av Marvel-filmene, i tillegg interessert i vikingtiden så tenkte jeg noe som:

Sammenligne Thor filmen(e) mot norrøn litteratur.

Problemstillingen kunne kanskje hvert:

Gir filmen(e) et realistisk bilde av litteraturen/mytologien de er basert på?

Eller:

Hvordan det norrøne i Thor skiller seg fra den norrøne kulturen og litteraturen

Eller:

Hvilke virkemidler brukes for å fremstille det norrøne i Thor filmen(e)?








Så digger jeg krimfilmer og krimserier, Breaking Bad på førsteplass og Narcos på 3-4 plass (men kan sløyfe disse seriene). Tenkte da tre krimfilmer (drama + krim er det vel kanskje?) hvor hver film er fra hvert sitt Skandinaviske land:

Sammenligne filmene Pusher (1996) mot Uno (2004) mot Snabba Cash (2010).

Problemstillingen kunne kanskje hvert:

Hvilke virkemidler brukes for å fremstille kriminaliteten filmene?

Eller:

Hva har filmene til felles for fremstilling av vold?

Eller:

Hvilke virkemidler bruker den danske og svenske filmen som den norske mangler (eller omvendt)?







En annen idé jeg tenkte kanskje vil fungere er å sammenligne filmene Kongens Nei (2016), Max Manus (2008) og serien Kampen om tungtvannet (2015) mot fakta om Norge under andre verdenskrig

Problemstillingen kunne kanskje hvert:

Gir serien og filmene et realistisk bilde av krigen/begivenhetene de er basert på?




Takk igjen for alle som tok seg tiden til å svare