View Single Post
Sitat av entropi Vis innlegg
Med fare for å høres ut som jeg er ca 50: Da jeg var ung mente vi helt sinnsykt mye om alt mulig som vi, sett i ettertid, hadde ganske sviktende grunnlag for. Jeg mistenker at jeg var en ganske slitsom og obsternasig vgs-elev. Men jeg synes det er trist nå å snakke med ungdommer i alderen 15-18 som ikke mener en damn shit, og bare aksepterer verden som den er. Det er jo f*** ikke noe opprør i dem i det hele tatt - noe de begrunner med at de "vet ikke så mye om det" og "spiller det noen rolle hva jeg mener". Det er ungdommens jobb å ha sterke meninger på tynt grunnlag. Har de engasjementet vil kunnskapene komme som en naturlig konsekvens av at de orienteter seg utover.
Vis hele sitatet...
Jeg tror kanskje jeg ligger et sted midt mellom dere her. Det er helt klart synd med de som ikke eier samfunnsengasjement overhodet, om ikke annet så fordi man forkaster et potensiale for positiv endring. (Og i motsetning til en del andre her, så har jeg ingen respekt for det – hvordan skulle vel manglende engasjement i seg selv være grunnlag for respekt?) Men det er også synd at folk gjør seg opp knallharde meninger om ting de ikke kan noe om. Mindre synd, kanskje, men fortsatt synd. Og dette er ikke forbeholdt ungdommen heller. Min bekjentskapskrets er proppfull av voksne og høylytte mennesker med knallharde meninger som er basert på manglende forståelse og manglende kunnskap.

Det er jo ikke slik at det kun er to alternativer her – sterke meninger på sviktende grunnlag eller ingen meninger i det hele tatt. Det er også et tredje alternativ, som innebærer en forståelse av at hvor sterk en mening er bør være noenlunde proporsjonal med kunnskapsgrunnlaget den er basert på. Dette henger kraftig sammen med kritisk tenkning generelt, og burde bli fokusert mer på i skolene. Utfordringen kan selvsagt være å anerkjenne at ens kunnskap om et tema er rimelig begrenset, men det er mulig for en lærer å pirke konstruktive hull i en dårlig slutning tatt av en elev og dermed oppfordre til revurdering og anskaffelse av mer kunnskap. Dette er nærmest å betrakte som en kjerneverdi som jeg ikke ser noe negativt med å oppfordre skoleungdom til å besitte. Jeg har problemer med å se noe iboende positivt med dårlige slutninger basert på manglende kunnskap, uansett om det dreier seg om ungdom eller pensjonister.

Sitat av entropi Vis innlegg
Man trenger ikke være noe übermensch for å kunne uttale seg om politikk, men man bør ha et visst kunnskapsnivå. Men å øke kunnskapsnivået starter med å dyrke engasjementet, ikke omvendt.
Vis hele sitatet...
Det er jeg kun delvis enig i. Engasjementet følger av ens forståelse av saken, og ens forståelse av saken følger nødvendigvis av hva man vet om den – eller tror man vet om den. Selvsagt kan det finnes enkelte spesielle unntak som for eksempel at en ungdom blir veldig engasjert i gjøre verden best mulig for sin farmor, og først deretter begynner å sette seg inn i pensjons- og eldrepolitikk, men det virkelige engasjementet i de forskjellige sakene vil også her begynne i det vedkommende får en forståelse for hvordan politikken på dette området faktisk er. Engasjement i eldrepolitikk, innvandringsspørsmål, helsekøer også videre grunner i ens forståelse av hvordan denne politikken faktisk føres og hva som faktisk er tilfellet og ikke, enn hvor hullete og gal denne forståelsen er. Du kan vanskelig være engasjert i problemet med helsekøer før du i det minste vet at helsekøer finnes.

Utfordringen da, blir å lære folk å bruke engasjementet som en drivkraft for å skaffe mer informasjon og bygge – og revurdere – argumentene og slutningene sine best mulig, og ikke utelukkende som en motivasjon til å rope høyest mulig, noe som dessverre er litt for vanlig hos mennesker i alle aldre.