View Single Post
Altså, å påstå at enkeltmennesker ikke kan endre noe og derfor gidder man ikke prøve er bare latskap. Og det må man gjerne være, men spar meg for unnskyldningene.

Små grupper med engasjerte individer endrer ting hele tiden, ofte fordi de har måttet kjempe for å ha tilgang til ting og rettigheter de trenger for å leve gode liv. For mange kan hvilket parti som blir valgt ha en massiv invirkning på deres liv og hverdag. Selv er jeg ikke kjempe interessert i det amerikanske valget, men jeg er interessert i andre ting og har jobbet for det. I den tiden jeg har jobbet med aktivisme har jeg vært med å fått endret lovverk, praksis og satt opp diverse hjelpetilbud som ikke eksisterte før. Og jeg er ikke unik i min evne til å få gjennom politiske saker. Tvert i mot er jeg er helt overbevist om at samtlige mennesker som mener at endring ikke funker, kunne oppnådd masse hvis de hadde engasjert seg i en sak og putta tid og krefter inn i det. Det er nemlig ikke umulig; det bare krever at du gir litt.

Ellers syns jeg det er veldig interessant at du sier du bare bryr deg om ting som omhandler deg selv og ditt liv, og dermed ikke samfunnspolitikk. Dette er kansje sjokkerende men samfunnspolitikk har en innvirkning på deg og ditt liv; enten du tror det eller ei. Og det kan virke som du har vært heldig, at politikken har sørget for at du og folk som deg ikke trenger å bekymre seg. Men det kan endre seg. Det kan det jo også hende at du føler på når du får litt mer livsserfaring. Kansje forelsker du deg i noen fra utlandet, og finner at innvandringspolitikken sier at du ikke tjener nok til at vedkommende får flytte hit - selv etter at dere er gift. Eller kansje du opplever en alvorlig skade og blir tvunget til å bo på sykehjem uten en eneste gjevnaldrende rundt deg; den nye helsepolitikken sier nemlig at det er for dyrt for deg å få bo hjemme. Eller du blir sammen med noen av samme kjønn og ønsker å stifte en familie med biologiske barn; men surrogati er forbudt og du har ikke råd til å dra til utlandet. Hvis noen av disse tingene skjedde kan det jo hende at politikk plutselig hadde blitt særdeles viktig for deg.
Sist endret av kaotisk; 3. august 2016 kl. 15:59.