View Single Post
Sitat av frtoretang Vis innlegg
Noe jeg finner mer skremmende enn nyhetsunnvikerne er de som selv tror de er veldig beleste eller tror de innehar langt over snittet allmennkunnskap og som synser rundt om ting de slett ikke forstår seg på i det hele tatt. Dette er etter mine erfaringer ofte mennesker som tar stor plass og som er høylydte og som øser ut av sin "kunnskap" så ofte og høylydt som mulig, selv om det ofte viser seg å være enten fullstendig feil eller at de ikke har klart å se sammenhenger og dermed hevder sine synspunkter på feil grunnlag. For meg er det verre enn en som sier rett ut at "dette vet jeg ikke nok om til å mene noe om".
Vis hele sitatet...
Sitat av robhol Vis innlegg
Problemet er svakheten at folk får samme stemme enten de faktisk har peiling eller ikke. Dette gjelder enten man er engasjert på politisk basis, på etisk og prinsipiell basis, eller om man feilaktig tror man har peiling fordi x (der x egentlig er totalt irrelevant), eller fordi man mangler kritisk sans (og blir villedet av én eller flere av en million forskjellige "feilkilder" i og utenfor ens eget hode), eller fordi man rett og slett er fette idiot. (samtlige Trump-velgere).
Vis hele sitatet...
Dette er jeg ikke enig i faktisk. Eller, jeg forstår godt frustrasjonen og mener at manglende allmennkunnskap kan være et problem. Men rent demokratisk mener jeg det motsatte er et mye større problem, nemlig den apatien som kommer av at man aldri føler man vet nok til å ha en kvalifisert mening.

Med fare for å høres ut som jeg er ca 50: Da jeg var ung mente vi helt sinnsykt mye om alt mulig som vi, sett i ettertid, hadde ganske sviktende grunnlag for. Jeg mistenker at jeg var en ganske slitsom og obsternasig vgs-elev. Men jeg synes det er trist nå å snakke med ungdommer i alderen 15-18 som ikke mener en damn shit, og bare aksepterer verden som den er. Det er jo f*** ikke noe opprør i dem i det hele tatt - noe de begrunner med at de "vet ikke så mye om det" og "spiller det noen rolle hva jeg mener". Det er ungdommens jobb å ha sterke meninger på tynt grunnlag. Har de engasjementet vil kunnskapene komme som en naturlig konsekvens av at de orienteter seg utover.

Mangler de derimot engasjement og opprør så sitter de fortsatt i sin egen boble og blogger om interiør og småbarnsliv når de er 35, og ender som analfabeter i tester om nyhetskonsum og økonomisk forståelse. Og ja, det gjelder dessverre spesielt mitt eget kjønn, i følge disse testene. Mulig det er flink pike-syndromet som slår inn allerede i tenårene, at de ikke tør å mene eller si noe som helst før de har kontroll på absolutt all informasjon om saken.

Man trenger ikke være noe übermensch for å kunne uttale seg om politikk, men man bør ha et visst kunnskapsnivå. Men å øke kunnskapsnivået starter med å dyrke engasjementet, ikke omvendt. Slik sett er det mye bedre å ha en viss mengde idioter som bruker stemmeretten enn en halv befolkning som bruker de mentale ressursene sine på å ta instabilder av pynteputer og ikke befatter seg med noe som skjer utenfor hagegjerdet.
Sist endret av entropi; 3. august 2016 kl. 15:25. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.