View Single Post
Sitat av frtoretang Vis innlegg
Men jeg tenker engasjement er veldig mye mer enn å aktivt ha gjort seg opp meninger om dette og hint. Enkeltindivider trenger ikke være dedikerte i ethvert debattprogram på TV eller kjenne detaljene i midtøsten problematikken, amerikanske valget eller bry seg spesielt mye om næringslivet, aksjekurser eller finansnyheter. Likevel kan de være netto bidragsytere. Noen er feks med i besøkstjenesten, andre er støttekontakt eller bidrar i lag eller foreninger og er dermed netto bidragsytere likevel - de er bare ikke interessert i å diskutere, debattere eller lese seg opp på dagsaktuelle ting.

Jeg tenker at som individ har vi retten til å velge om eller hvor engasjert vi skal være uten at andre skal dømme, se ned på eller latterliggjøre. Du har likevel et poeng når du sier at det er vårt kollektive ansvar og bevare det samfunnet vi gjennom generasjoner har bygd opp. Men som sagt så er det mange måter en kan være engasjert på. Og som er minst like viktig som å ta en politisk debatt for debattens skyld.
Vis hele sitatet...
Dette er jeg helt enig i, men slik jeg oppfatter ts så er ikke det tilfellet her. H*n beskriver seg selv som en egoist som kun interesserer seg for det som direkte angår seg selv. Jeg bestrider ikke individets rett til å velge dette, men jeg mener jo at det er en rævva holdning når alt kommer til alt.

For øvrig er jeg også bekymret for manglende allmennkunnskap, eller nærmere bestemt manglende respekt for solid kunnskap som beslutningsgrunnlag i stedet for synsing og individuelle anekdoter. Jeg synes det er et problem, og trolig et symptom på at vi har det litt for godt. Men det handler jo ikke kun om politisk kunnskap, og du har rett i at å ha kunnskap ikke er synonymt med å bidra.
Sist endret av entropi; 30. juli 2016 kl. 23:44.