View Single Post
Sitat av mentalmelt Vis innlegg

Samfunnsengasjement kan sammenlignes med vaksinasjon. Når nok folk engasjerer seg, så klarer vi å opprettholde et samfunn som tar vare på sine innbyggere. Hvis for mange faller fra, så blir systemet lett sårbart for utnyttelse.
.
Vis hele sitatet...
Sammenlikningen er god på en annen måte også: Når vaksinasjonsprogrammet har fungert godt i en generasjon, husker ikke folk hvordan det var før, og de tror ikke på at det har noe å si om akkurat de vaksinerer seg. På samme måte tar vi velferdssamfunnet for gitt og tenker at hva enkeltmennesket engasjerer seg i er ubetydelig. Vi husker ikke at det nettopp er enkeltmenneskene sitt samlede engasjement som skapte det vi har nå i utgangspunktet. Vi ser ikke for oss at det kan forfalle. Men det kan det, vi er bare noen prosenter anti-vaksere fra nye epedemier med sykdommer vi tror hører hjemme i u-land. Noen prosenter helt vanlige folk som driter i det, og tenker at noen andre fikser det.

Som sagt har jeg full respekt for at du ikke er videre interessert i historie og verdenspolitikk, det er mange måter å engasjere seg i andre mennesker og samfunnet på som ikke er direkte politiske. Men å bare være interessert i deg selv har jeg egentlig ikke så mye respekt for.

Ikke at jeg gidder å hisse meg opp over det, men hvis jeg møtte deg og du uttrykte den holdningen så hadde jeg trolig avskrevet deg som en uinteressant person. Kanskje til og med syntes litt synd på deg som ikke klarer å føle noe engasjement for annet enn deg og ditt. Skjønt du vet vel ikke hva du går glipp av så du har det sikkert helt greit.
Sist endret av entropi; 30. juli 2016 kl. 21:06.