View Single Post
Sitat av Irie Vis innlegg
Maktposisjoner er noe jeg ikke liker å sitte i. Er enig i at informasjon er nøkkelen for å påvirke verden, men i livet mitt har jeg aldri hatt behov for kunnskap om historie eller verdenssituasjonen for å styre mitt eget liv. Jeg fatter beslutninger ved å veie opp hvordan det påvirker meg negativt og positivt. F.eks. hvor mye jeg bryr meg om en person. Jo viktigere det er å komme over ens med personen, jo mer bryr jeg meg. Venner påvirker meg mer enn resten av samfunnet.
Vis hele sitatet...
Alle føler at de blir mer påvirket av sine nærmeste enn av folk man leser om i avisen. Det er ikke unikt for deg eller for noen gruppe mennesker. Men samfunnet påvirker deg langt mer enn du aner allikevel. Vi lever så godt som vi gjør fordi andre mennesker har engasjert seg for å etablere systemer og verder som vi nå nyter ekstremt godt av. Det er ikke gitt at samfunnet alltid vil være slik, og særlig ikke hvis veldig mange slutter å bry seg. Samfunnsengasjement kan sammenlignes med vaksinasjon. Når nok folk engasjerer seg, så klarer vi å opprettholde et samfunn som tar vare på sine innbyggere. Hvis for mange faller fra, så blir systemet lett sårbart for utnyttelse.

Så ja, du har muligheten til å drite i mer eller mindre alt, og det er ikke spesielt farlig at du velger å ikke bry deg. Men det betyr ikke at det ikke er viktig at folk er engasjert i hva som skjer, og det er gode argumenter for at man bør være engasjert. Særlig hvis man velger å leve i samfunnet og nyte godt av alle de systemer som er satt på plass for å gi oss komfort og høy levestandard. Jeg har full respekt for valget om å ikke delta overhodet, men det forutsetter at man da også klarer seg selv.

Men med det sagt, bare det å betale skatt er jo et godt bidrag.
Sist endret av mentalmelt; 30. juli 2016 kl. 17:48.