View Single Post
Sitat av Fritenker Vis innlegg
Testosteronnivået i folk har mye og si for forbrenning, testosteron henger sammen med hvor muskelmasse du har, uavhengig av trening. Folk som er stresset utvikler hormoner, kortisol, som gjør at man forbrenner mindre. Hvor fettet samler seg har også innvirkning på forbrenning, enn som har masse fett på magen forbrenner mindre enn som har det mer jevnt fordelt. Dette er også forbundet med hormonproduksjon.

Såklart spiller kalorier inn og ut en veldig stor rolle, men du forenkler det litt.
Vis hele sitatet...
Det er faktisk ikke jeg som forenkler det, men du som kompliserer det.

Ja, hormoner kan stimulere lipolyse, og dette er årsaken til den vanlige feiloppfatningen at hormoner i seg selv kan øke/senke kroppsvekten. Hormoner er utvilsomt avgjørende, men først og fremst via indirekte mekanismer, eksempelvis økt muskelmasse som du nevner eller ved å legge til rette for fettforbrenning.

Økt lipolyse i seg selv vil dog kun føre til en økt mengde frie fettsyrer i blodet. Disse vil bli reabsorbert om de ikke forbrennes, så den avgjørende faktoren vil uansett være sluttsummen på kcalbudsjettet ditt.

Hormoner kan fortsatt ikke trylle energi ut av kroppen! Så lenge du ikke kan forklare en mekanisme der energi fordufter ut av kroppen uten å anvendes til noe konkret kan jeg ikke forstå annet enn at du har missforstått.

Men ikke missforstå, hormoner vil uansett være en avgjørende faktor i alle praktiske sammenhenger. Men det er ikke vits å gjøre ting vanskeligere enn det trenger å være når problemet i utgangspunktet nettopp er mangelen på grunnleggende forståelse for problematikken.

Jeg vil forresten gjerne at du utdyper hvordan fettansamlingers beliggenhet på kroppen påvirker den totale fettforbrenningen. For meg høres det ut som tullball.