View Single Post
Sitat av etse Vis innlegg
Her er jeg veldig enig i dag, folk vet rett og slett for lite - spesielt i ung alder. Og som du sier, folk har hørt fra bekjente og dermed får feil informasjon. F.eks. merker jeg at mange snakker om sunn og usunn mat, og det eneste de da fokuserer på er antall kalorier per 100g, som om det er det eneste man må ta hensyn til når man skal velge sunn mat.
Vis hele sitatet...
Så langt er jeg helt enig, antall kalorier har ikke nødvendigvis noe med hvor sund maten er. 100 kcal med sukker er ikke bedre enn 200 kcal med fisk, naturligvis. Likevel må det presiseres at de som er kraftig overvektige fort spiser 4-5000+ kalorier per dag, og da begynner raskt både mengde og kalorier å bli helt essensielt for å forstå hvordan man kan reversere prosessen.

Sitat av etse Vis innlegg
Jeg føler og at "lav-karbo" har blitt alt for sosialt akseptert, virker som mange tror dette rett og slett er en sunn måte å gå ned i vekt på, mens sannheten er en helt annen i de fleste tilfeller, hvor folk ender opp med å bytte ut karbohydratene med fett. Og jeg vil ikke si at fett er så veldig sunt å spise.
Vis hele sitatet...
Akkurat lavkarbo har jo blitt diskutert i lang tid, og jeg tror mediene må ta sin del av skylda for feilinformasjon og tabloide artikler. Dette i forhold til at de snakker om "lavkarbo" som en diett skrevet i stein, samtidig som de refererer til den meste ekstreme varianten. Lavkarbo kan være så enkelt som å kutte ut brød, pasta og sukkerholdig leskedrikker som juice og brus.

Så til punkt nummer to: fett er bra, sunt og høyst nødvendig for en sunn og frisk kropp. Å si at "fett ikke er så veldig sunt å spise" er dessverre helt feil fra kostholds-standpunkt. Det er riktig at transfett- og mettede fettsyrer i større mengder har en dårlig innvirkning på kroppen, men i motsetning til karbohydrater og "norsk bondekost" er fett noe man er totalt avhengig av. Kroppen trenger faktisk ikke karbohydrater, og definitivt ikke sukker.

Merk deg at jeg definitivt ikke snakker om bacon her, som VG og DB likte å presentere lavkarbo som Forøvrig spiser de fleste som følger lavkarbo-prinsipper masse grønnsaker, som også inneholder karbohydrater (i mindre, og langt sunnere mengder enn folk flest).

Sjekk gjerne ut innholdet av både karbohydrater og kalorier generelt i diverse brødprodukter som taco-lefser, brød, hamburgerbrød og lignende, det er ufattelig mengder tomme kalorier.

Bortsett fra det er jeg veldig enig i det du skriver. Det er naturligvis et sårt tema som er vanskelig å gjøre noe med, men først og fremst tror jeg vi må få inn kosthold i læreplanen fra grunnskolen av. Gjerne som del av gym eller naturfag. Jeg syntes også vi må gjøre noe med voksne (som også lager all maten til barna), det være seg gjennom kampanjer, fastlege eller annet initiativ. Det er en skremmende utvikling som vi må ta tak i.