View Single Post
Sitat av Tøffetom Vis innlegg
Du har helt rett, det er her det virkelig blir vanskelig. Slik jeg ser det to flaskehalser: Motivasjon og kunnskap.

Det er mtp motivasjonsaspektet jeg vektlegger nettopp dette med at alle kan, og burde, ta tak i sitt eget vektproblem. Røykere blir sosialt stigmatisert i mange samfunnslag, og jeg tror faktisk dette er en viktig grunn til at norge er i verdenstoppen når det gjelder kampen mot sigaretter. Jeg skjønner at det kan virke brutalt og svært politisk ukorrekt, men jeg synes det bør være minst like uglesett å være "et lass av fett" som å røyke som en skorstein. Jeg skjønner at dette nesten kan oppfattes som trolling av noen, så ikke vektlegg dette poenget altfor mye. Det er bare min mening.

Det største problemet er nok fortsatt mangelen på kunnskap om hva som fungerer og hva som ikke fungerer. I hele grunnskolen, der man lærer alt fra å bøye verb på nynorsk til franske gloser, finnes det knapt noe brukbar informasjon om hvordan en regulerer egen kroppsvekt. Mange tror en joggetur på 15 minutter betyr noe som helst for energiforbruket, eller at havregryn, bananer og brød er sunt for en overvektig person. Folk får "fakta" servert fra bekjente som har hørt noe av sin bekjent, eller forsøker å finne frem i jungelen av (feil)informasjon man finner på nettet.

Hvor mange tror ikke juice er sunnere enn brus? Vitaminer er vel og bra, men fra et "overvektsperspektiv" er det akkurat det samme.

Myndighetene burde ta grep og utarbeide reelle faktabaserte kostholdsråd myntet på dagens situasjon, og helt uten det desperate behovet for å romantisere norsk bondekost. Å opplyse folket på emnet tror jeg ville hatt enorme resultater.
Vis hele sitatet...
Her er jeg veldig enig i dag, folk vet rett og slett for lite - spesielt i ung alder. Og som du sier, folk har hørt fra bekjente og dermed får feil informasjon. F.eks. merker jeg at mange snakker om sunn og usunn mat, og det eneste de da fokuserer på er antall kalorier per 100g, som om det er det eneste man må ta hensyn til når man skal velge sunn mat.

Jeg føler og at "lav-karbo" har blitt alt for sosialt akseptert, virker som mange tror dette rett og slett er en sunn måte å gå ned i vekt på, mens sannheten er en helt annen i de fleste tilfeller, hvor folk ender opp med å bytte ut karbohydratene med fett. Og jeg vil ikke si at fett er så veldig sunt å spise.

Men jeg tror også tilgjengelighet er noe som har gjort problemet større. Med større tilgjengelighet på usunn mat, så er det lettere å kjøpe dette. Og jeg merker at om jeg er en tur i byen og har lyst på noe litt rask mat så er utvalget som oftest: Pøler, hamburger og boller. Eventuelt kebab fra en av bodene.

Men for å svare på mitt eget spørsmål, hva kan vi gjøre? Her er svaret veldig komplekst. Vi må gjøre veldig mange forskjellige ting for å bedre dette. Og som du nevner er opplæring og kunskap veldig viktig - dåg tror jeg ikke stigmatisering er en god vei å gå- Stygt redd for at dette kan gjøre vondt værre, med at folk som er litt overvektige ender opp med å trøstespise p.g.a. stigmatisering og mobbing.

Jeg tror og større tilgjengelighet av rask og sunn mat er viktig. Mange veldig usunn mat fordi det er lettvint - burde vel være muligheter å gjøre det like lett å få tak i sunne alternativer?
Sist endret av etse; 18. oktober 2012 kl. 19:50.