View Single Post
Very Important Pyrotechnician
Thoryllo's Avatar
Ja for å si det er dette AndersG sin oppskrift.
Jeg spurte han om han hadde den slik at jeg kunne bruke den på siden min ( www.Thoryllo.com ) men han hadde den ikke, jeg søkte litt og husket at siden til AndersG hadde den oppskriften men den siden var lagt ned :cry:
Men så kom jeg på at jeg hadde tatt noen "Print Scrn" på oppskriften.

Så jeg har nå tatt å skrevet den utifra bildet av AndersG sin side! Så her er oppskriften på Kno3!

Oppskriften ligger her: http://www.thoryllo.com/lagestoffer/lagekno3.html
Men jeg skriver den her slik at den også ligger på forumet:

En pyrotekniker uten KNO3 er ingen pyrotekniker. KNO3 er en av de viktigste oksidantene i pyroteknikk. Den brukes bla til svartkrutt og mye mer. Det er kanskje vanskelig å få tak i noen plasser, så jeg slenger opp noen synteser for å lage det selv. Det finnes utallige måter, og jeg vil gå innpå så mange jeg kan.
Krystallisering:
Krystallisering er en enkel og grei måte, men forventer at du har KNO3 holdig gjødsel. Jo mere KNO3, jo bedre. Ofte er KNO3 i kombinasjon med NH4NO3 (ammoniumnitrat), noe som bør unngåes pga høyere løselighet (se tabell). Les bak på pakken og se hva den inneholder. Dette er en type hydro fullgjødsel som egner seg godt. Se også på de andre. Hvis den inneholder NH4NO3 som denne må det skilles ut etterpå. Superba Opti-K og Krista K er nesten ren KNO3.
Materialer:
-KNO3 rikt gjødsel
-en skål/bolle/boks på ca 1 liter (må tåle frysing)
-kokende vann
-noe å røre med
-fryser
Beskrivelse:
Fyll i ønsket mengde gjødsel i skålen (obs ikke mer enn halvfull)
Kok opp like ca like mye vann som gjødslet i bollen, og rør godt.
Så setter du den kaldt (ikke kjøleskap/fryser. Da vil den varme opp og ødelegge maten). Er det vinter, kan den godt stå ute. Når den har romtemperatur, setter du den i fryseren. Istedenfor fryseren, kan den også stå ute under minusgrader.
La den bli til is før du tar den ut. Nå skal det være et hvitt lag med krystaller øverst. Ta det av uten å få med det andre. Tørk, og du vil ha noen hvite krystaller med henholdsvis NH4NO3 (hvis det er det i gjødslet), og KNO3. For å øke renhetsgraden, kan du krystallisere det igjen.


Kjemisk framstilling av Kaliumnitrat

Denne metoden er mitt førstevalg. Den er enkel og gir et fint sluttprodukt. Nesten sammes som NaNO3 syntesen. Det er renhetsgraden på råstoffene som vil påvirke sluttproduktet mest.

Reaksjonen:

K2CO3 (aq) + Ca(NO3)2 (aq) => 2 KNO3 (aq) + CaCO3 (s)

Utstyr:

Kaliumkarbonat (K2CO3)
Kalsiumnitrat (Ca(NO3)2)
Kokeplate
Kjele
To beholdere på rundt 1 liter
En beholder på rundt 5 liter

Beskrivelse:

Vei ut 100g Kaliumkarbonat og 250g Kalsiumnitrat hver for seg.
Løs begge i vann til du får løsningen mettet.
Så heller du først Kalsiumnitratløsningen i 5l beholderen og deretter Kaliumkarbonaten.
Når de er blandet vil det bli mye hvitt kalsiumkarbonat i løsningen. Dette synker til bunns etter hvert.
Hvis det blir sånne gul/hvite skumdotter på toppen, betyr det at Kalsiumnitraten ikke er helt ren.
Fjern så mye som mulig. Evt kan KNO3 rekrystalliseres for å øker renhetsgraden.
Så starter den standard utfellings greia. Prøv litt Ca(NO3)2 løsning, hvis det ikke gir mer utfelling, prøves K2CO3. Hold på til reaksjonen stopper.
Så koker du inn løsningen rundt 9/10 før du setter varmen ned til lavest (maks 50*C)
og lar alt vannet fordampe. Da skal du ha rundt 150g med KNO3 i bunnen.

Kalsiumkarbonat kan kjøpes via Hana og Holmens Potterier.
Kalsiumnitrat kjøpes hos gartner/felleskjøpet etc.

Tips&Tricks

Hvis du vil slippe å bruke strøm og tid på å koke inn KNO3 løsningen, kan du bruke alkohol.

Utstyr:

Alkohol, rødsprit, methanol (giftig), ren etanol, propanol osv. Har bare prøvd med rødsprit og det funker greit men vil farge resultatet rosa og legge igjen noen rest stoffer, men det er ikke noe å bekymre seg for. Ren etanol (96% eller ''budalsvann'', hjemmebrent, teknisk sprit) er helt klart best.
En beholder (plast, glass, metall)

Beskrivelse

Løsningen bør helst være ved romtemperatur og filtrert noen ganger for å oppnå en fin renhetsgrad.
Når det er gjort, tar du å heller i alkohol i rundt samme mengde som løsningen og du vil se en utfelling av KNO3. Grunnen er at KNO3 er så godt som uløselig i alkohol og vil felles ut når alkoholen fortrenger vannet. Så setter du løsningen i fryseren (husk å dekke til) eller ute i kaldt vær. Det er for å få utfellt enda mer siden KNO3 har dårlig løselighet i kaldt vann og alkoholen hindrer det i å fryse.
Når den har stått en stund kan du filtrere ut KNO3'en. Hvis du vil ha maksimal effektivitet, kan den filtrerte løsningen kokes inn ca 5/6 så du får utfellt enda litt mer.
Tørk KNO3'en godt.
Tusen takk til AndersG for oppskriften!

Thoryllo :wink: