View Single Post
Først og fremst, jeg tror ikke noen kultur kan bygge kun på bruk av et eller flere rusmidler. Samtidig er det jo et faktum at rusmidler til alle tider har påvirket ALLE kulturer, både positivt og negativt, og at saken da egentlig dreier seg om HVILKEN kultur man lar rusmidlene inspirere.

Min personlige overbevisning er at alle rusmidler kan brukes på en ansvarlig måte, og at det er snakk om mestringsnivåer i forhold til ulike typer stoffer. Jeg, for eksempel, er ikke flink til å kontrollere bruken av enkelte stoffer, og velger å holde meg unna. Det er ikke HVA du bruker, men HVORDAN du bruker det, som avgjør hva slags kultur du får. Jeg har sett enkelte av cannabisbrukerne jeg kjenner ende opp med en ruskultur (hasj, speed og valium), mens andre ender opp med en annen ruskultur (hasj, pot, frø og andre organiske stoffer). I begge gruppene har du noen som går fremover, både kreativt, kunnskapsmessig og når det gjelder "personlig opplysning", og også folk som blir mer og mer sentrert rundt selve bruken av stoffene sine, og dermed gjør lite annet. Det er altså ikke rusmidlene som er problemet, men den grunnleggende feilen i den menneskelige natur.

Angående Bush og hans uttalelse: Fyren har rett i at hvis alle tok dop, og bare tok dop, ville alt kollapse. Han tar feil når han sier at rusbruk stagnerer utviklingen i samfunnet og river det ned, og han tar feil i at han har rett til å bekytte noen fra seg selv. Mener jeg.