View Single Post
Sitat av DonTomaso Vis innlegg
Problemet med saken er at Olav Thon legger det fram som om stiftelsen er en godhjertet barnhjertighetsgreie som gjøres fordi han er så skrekkelig snill, når det i praksis er et skatteteknisk grep for å tjene enda mer penger uten å bidra til fellesskapet. Jeg ser på det som en blanding av avlat og en investering. Jada, han har betalt mye i skatt opp gjennom årene (og det skulle bare mangle, det er mange superrike som ikke gjør det) men stiftelsen sørger for at han/arvingene slipper formueskatt.

Hvis han hadde vært ærlig og sagt at "jeg har for mye penger og vil gi litt tilbake til samfunnet samtidig som jeg er uenig i skattepolitikken og mener jeg har betalt nok allerede" så hadde det vært mer spiselig. Det er jo det han egentlig mener
Vis hele sitatet...
Jeg klarer ikke å forstå dette synspunktet. Mannen er Norges største skattyter, utgangspunktet må jo være at vi er glade for det. Hvis andre som har gjort det bra klarer å betale mindre skatt uten å bryte loven så skal det vel ikke "bare mangle" at han sørger for enorme summer til fellesskapet.

Thon sier selv:
- Det er viktig for meg at Olav Thon Gruppen forvaltes best mulig i fremtiden, slik at virksomheten gir sikre arbeidsplasser for alle ansatte, og samtidig kan virke for de allmennyttige formål som jeg ønsker å støtte og for samfunnet for øvrig.
Vis hele sitatet...
Han trekker selv frem den videre driften av butikken som hovedårsak. Hvis han ønsket å beholde mest mulig penger selv, og svømme i de som den onde kapitalisten han er. Hadde han nok ordna det.

Jeg er enig at tabloidavisene fremstiller det noe ensidig. Men er det noe nytt? Jeg tenker at det finnes ganske lite Olav Thon kunne foretatt seg som hadde tilfredsstilt den politiske fløyen du virker å tilhøre. Jeg er klar over at sjalusi-kortet kan være billig å dra. Men jeg kan ikke se så mange andre grunner. Dette finnes ikke negativt.