View Single Post
Sitat av Xgeir Vis innlegg
Ja, jeg har absolutt en egeninterresse i saken og er jo automatisk partisk. Men jeg tror jeg absolutt hadde belegg for å spøre bashfoo om tilknytning til bransjen, og det hadde jo vært litt interresant å få avklart.
Vis hele sitatet...
Har ingen tilknytning til bransjen utover å ha mistet kollegaer pga inkassokrav (når vi har krav om UPA, bakgrunnsjekk, autorisasjon og sikkerhetsklarering)..

Folk må gjerne tro i sin lille boble at et inkassosak ikke får noen konsekvenser før man får betalingsanmerkning, men det er ikke uten grunn at NSM sitt skjema "Personopplysningsblankett" nevner følgende:

Opplysninger som innhentes fra relevante registre, jf. sikkerhetsloven § 8-5 sjette ledd og klareringsforskriften § 8. Dette
er opplysninger fra registre hos politiet, Politiets sikkerhetstjeneste, skatteetaten, Nasjonal sikkerhetsmyndighet,
Arbeidsgiver- og arbeidstakerregisteret, Utlendingsdirektoratet, namsmyndighetene, Kartverket, Brønnøysundregistrene,
kredittopplysnings- og inkassoselskaper
Vis hele sitatet...
Inkassosaker er ikke noe du børster under teppet når det kommer til atuorisasjon og sikkerhetsklarering (iallefall ikke hvis du vil beholde karrieren)..

Men nei, at en aktør har sendt en person ett krav via to forskjellige inkassosaker er ikke verken ulovlig, eller noe som blir straffeforfulgt, ei heller vil det gjøre noe som fuckings helst i et sivilt søksmål.

Min nærmeste Rema 1000 er lovpålagt å ha en viss prosentandel av parkeringsplassene tildelt handikapparkering, men det betyr ikke at kundene kommer noen vei med klager når franchiseeieren bruker HC-plassene til å selge blomster..
Voks opp og lær deg først som sist at selv om visse ting er "ufint" og kanskje til og med "ulovlig" så får du ikke gjort noe med det. Noen må også enforce lovene, og dette tilfellet er ikke noe som noen noensteder i Norge kommer til å bry seg med. Bedrifter generelt straffes kun i det hele tatt hvis det er snakk om veldig alvorlige lovbrudd. Se bare på hvor få mennesker som ble fengslet etter subprime eller dieselgate..
Sist endret av bashfoo; 15. mai 2021 kl. 20:09.