View Single Post
Hei.

En person i nær bekjentskap har blitt utsatt for det jeg vil kalle trakassering av en aktør type betalingsformidling. Jeg er den som har fullmakt til å representere denne personen i saken.

Skal prøve å holde meg så kort som mulig.

For ca et år siden kom det et betalingskrav (under 10kkr) til denne personen. Etter å ha undersøkt saken og hatt dialog med aktør ble det helt klart at kravet var ugyldig. Ønsker ikke si så mye mer om dette enn at dette kan dokumenteres.

Det som også kan dokumenteres er at aktør var fullt bevisst på at kravet var ugyldig.

Til tross for dette valgte aktøren å sende kravet til inkasso. Dette gjorde de 2 ganger. Siste gangen ente det opp med en "høring" mellom aktør og inkassoselskap (kravet er bestridet hele tiden) - hvorpå høringen endte opp med at inkassoselskapet fremholdt kravet - helt til jeg leste hvordan aktør hadde forklart seg til inkassoselskapet, og det fremkom at aktør hadde regelrett løyet på flere punkter.

Etter mitt neste svar til inkassoselskapet hvor jeg dokumenterte disse usannhetene, fikk jeg til svar at inkassoselskapet droppet saken.

Nå har det ikke vært mer kommunikasjon med aktør, og jeg vet ikke om aktør vil finne på å sende kravet til et tredje inkassoselskap bare for å plage denne personen enda mer.

Selv om aktør har lagt saken død, så mener jeg at aktør har opptrådt uprofesjonelt og utvist trakkaserende adferd overfor personen jeg representerer ved å fortsette å prøve å kreve inn et krav som åpenbart er ugyldig.

Saken har vart over et år nå, og det jeg lurer på er rett og slett:
Jeg ønsker at dette skal få konsekvenser for denne aktøren. Ikke fordi jeg er så full av forakt og personlig hevnlyst, men fordi jeg VET at dersom denne personen ikke har fått hjelp av meg i saken så er det ikke sjans i helvette* at det hadde gått bra for personen (som ikke er i stand til å forsvare seg overfor en slik aktør/krav).

Og det er helt sikkert veldig mange som gir seg (tenker spesielt eldre og personer med andre former for nedsatt helse), og ender opp med å betale selv om kravet ikke har snev av gyldighet.
Det er derfor jeg har et inderlig ønske om at det får konsekvens for en aktør hvis proffesjon synes å sette mottaker av pengekrav i dårlig lys for selv å bedre sine sjanser til å vinne gjennom med sitt krav

Si at dette er saken - fullt ut dokumenterbar fra min side - hvis jeg var satt i aktøren sine sko, hva bør aktør håpe at jeg ikke gjør ?

Hvilke instans er det best å henvende seg til for min del ?


Det ble nok en litt lang tråd, og håper dere har forståelse for at jeg ikke ønsker å gå ut med navn på aktør på nåværende tidspunkt

* unnskyld språkbruken, men jeg mente det helt oppriktig . . .