View Single Post
Sitat av SpecialPlayer Vis innlegg
Veldig interessant, men kan det hende at bivirkninger av for mye turing har forvrengt virkeligheten din?
Vis hele sitatet...
Det kan selvsagt hende.
Ved vanlig turing så blir "virkeligheten forvrengt" Dvs virkeligheten slik vi vanligvis opplever den er annerledes enn ved hverdagsbevisthet. Det er et poeng å understreke at virkeligheten slik du opplever den i vanlig hverdagsbevisthet også er "forvrengt". Vanligvis bærer man med seg et slør av holdninger, tanker, tankespinn, opplevelser fra fortiden etc. som farger din opplevelse av "virkelighet". Man har lært seg å filtrere ut "uviktig" informasjon og fokusere på det man har erfart er "viktig" informasjon (for overlevelse el.l). Mange argumenterer for at psykedelika kan være et verktøy til å midlertidig ta bort dette sløret (noe jeg tildels kan være med på - da jeg iallfall under lengre meditasjonsretreat har opplevd noe lignende mindstate som ved psykedelika - der man sanser virkeligheten mer direkte enn ved hverdagsbevisthet der man er travel og ikke er 100% tilstede i nuet)


Ellers er jeg en passelig jordnær person med allergi mot New-age som lever greit i hverdagsbevisthet og hverdagen generellt. '
Jeg turer heller ikke særlig mye eller ofte. Det blir noen få ganger i året. Og kun sjeldent i større doseringer (da man opparbeider seg stor respekt for de større doseringene)

Greia er at opplevelsene med "å bryte gjennom" er noe alle kan ha. Det som står mellom deg og skapninger som føles mer virkelig enn virkeligheten er "mot" og en stor nok dose psykedelika.

for å sitere McKenna:
Right here and now, one quanta away, there is raging a universe of active intelligence that is transhuman, hyperdimensional, and extremely alien...
Vis hele sitatet...
Og har man først en slik opplevelse så kan jeg garantere at den vil fascinere og føre til undring og at man fort kan spørre seg om det man i hverdagsbevisthet anser som virkelighet virkelig er "hele virkeligheten"
Sist endret av Bearass; 20. juli 2018 kl. 20:25.