View Single Post
Sitat av jockek Vis innlegg
Ikke noe mer komplisert enn at jeg koblet meg bak FMG-en med en vanlig klient og gjorde traceroute (siden både STB og klienter deler samme nettet, så vil jo vanlige klienter følge de samme rutene som STB-ene). Gjorde det bare manuelt, hvor jeg typisk startet med .1 i fjerde oktett, og bare jobbet meg oppover basert på typiske subnett-størrelser.

Dette vil selvsagt ikke avdekke enkelte /32-er innimellom, slik det allerede var noen av (basert på pakkedumper), så derfor var planen å mekke et script som tar de aggregerte subnettene (basert på whois-data hos RIPE), og deretter tester hver enkelt adresse i alle nettene.
Vis hele sitatet...
Akkurat. Ja, da vil det jo være litt enklere med et script eller en egen programvare (sikkert noen som allerede har laget slikt).

Det som er er vel så interessant er hvilken trafikk de åpner for andre veien, altså serverinitiert trafikk mot en gitt kunde/dekoder.

Jeg har nå satt opp mine gamle dekodere i eget nett (en PVR og en ikke-PVR), og jeg fant ut at det ikke gikk an å styre opptak på PVRen via TVoveralt-appen, fordi serveren tar kontakt med PVRen direkte når du åpner appen for å gjøre noe. Jeg kjørte pakkedump, og fant ut at serveren brukte UDP port 1600 til dette, så når jeg forwardet denne til PVRen så fungerte det (UDP port 1024 fikk også trafikk, så jeg tok med den også, men tror det var den første som gjorde susen).

Hvordan de løser dette når det er flere PVRer vet jeg ikke, men de kan jo ha egne applikasjoner kjørende i hjemmesentralen som fikser det.

Men anyway, det er jo den nye TV-løsningen som er interessant her, og der er det ikke sikkert de har serverinitiert trafikk, kan jo tenkes at dekoderen alltid holder en kommunikasjon åpen til serveren.