View Single Post
Sitat av Moreagain Vis innlegg
BlaBlaBla Nettet funker ikke så godt
Vis hele sitatet...
Om du har HET3012 og Zyxel P2812 og du har testet med egen router, så er det 95% sikkert HET-boksen som er semi DoA.
Jeg bytter flere slike i uka ifbm feilretting.

Hilsen Fibermontøren i Ålesund

Sitat av KydeX Vis innlegg
Hei.

Nå har jeg lest store deler av denne tråden, og funnet mye bra info, men jeg skulle gjerne hatt infoen jeg trenger med teskje dersom noen gidder...

Jeg fikk nettopp byttet den aller første, gamle sentralen til ny FMG boks. Linja ble oppgradert fra 80/80 (maks på den gamle) til 300/300.

Jeg har satt boksen i bromodus foreløpig, og kjører all internetttrafikk gjennom min Asus RT-87u.

Jeg forstår det slik at det går an å kjøre all trafikk gjennom min egen ruter og droppe FMG boksen. Fiberen er nå terminert i en liten boks, så går det en patchesnor direkte inn i FMG boksen.

Så kommer spørsmålet da. Har jeg noe å hente på å kjøre alt via min egen router og droppe FMG boksen? Får jeg noen ulemper ved å gjøre det?

I tilfelle jeg skulle gå den veien, hva trenger jeg av hardware for å gjøre det?
Vis hele sitatet...
Da ville jeg kjøpt en Ubiquity Edgerouter X SFP, samt en passende SFP, normalt sett vil en 1550/1310 funke, og burde koste deg rundt en 1000 lapp tilsammen. Er du heldig kan du høre med ISP'n din om du kan få en av de (SFP asså), siden de sansynligvis bruker de i bedriftsutstyret de leverer ut.

Om du trenger et oppsett, så send meg en PM, så skal jeg se om jeg ikke kan forklare deg hva du skal gjøre.
Jeg har skulla laget en "how to Ubiquity" ei stund, men har ærlig talt ikke kommet så langt.

om jeg ikke svarer på PM, så er det fordi jeg ikke logger inn her ALT for ofte, men du kan alltids sende meg en e-post, den slutter med gmail.com, så tror jeg du skal klare å gjette resten :P

Hilsen Fibermontør i Ålesund

Sitat av RandAlThor Vis innlegg
Hei!

Jeg har nettopp fått inn det orange fiberrøret gjennom husveggen. Det ligger ca 4m rør nå bak skapet som fikk meg til å tenke. Er det sånn at hjemmesentralen bør monteres nærmest til punktet hvor røret kom inn eller kan jeg lede det videre bak en fancy dekklist for å sikre mer fornuftig hjemmesentral-posisjon?

All tips mottas med takk. :-)
Vis hele sitatet...
Heisann.

Jeg vet ikke helt hvordan din ISP gjør det, men vi i Ålesund bruker vanligvis en hvit kabel innvendig, og terminerer den i en boks vi skrur på veggen på utstiden, sammen med 8(eller 14 eller 20)mm røret (det oransje), og regner kanskje med at din ISP gjør det samme?

Uansett så finnes der også hvit 5mm rør (ser ca ut som cat5 kabel) som kan "stiftes langs lister" inne, og vanligvis så ville jeg ha skjøtt om fra 8 til 5 mm rør på utsiden bak et halvrør eller noe.

Hilsen fibermontøren i Ålesund
Sist endret av djnekkid; 14. november 2016 kl. 19:43. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.