View Single Post
Har akkurat flyttet inn i borettslag med 500/500 linje fra Viken Fiber med en konverterboks på veggen. Har problem med at jeg detter ut og hakking på TV-signalet. I begynnelsen tenkte jeg at det sikker var pga. ZyXEL routeren (at jeg datt ut), ettersom den har så dårlig rykte. Så jeg fikk kobla på en TP-Link Archer C7 V2 og satt opp 100, 101 og 102 vlan. Likevel detter jeg ofte ut så fort det er noe trafikk, i alle fall med kabel går det ikke mange minuttene mellom hver gang og TV-signalet hakker hele tiden. På trådløst ser det ut til å gå bedre, har vel nesten ikke opplevd hakking da og har ikke fått med meg at den datt ut på desktopmaskinen ennå. Er routeren min for dårlig til å takle linja, mangler funksjoner som trengs e.l? Får i alle fall rundt 500/500 på kabel på speedtests. Hva anbefales av utstyr? Vil helst ikke fikle med noe veldig avanserte løsninger som mange i tråden her, da jeg ikke har så mye peiling på nettverk, viktigste for meg er at det er stabilt bare og får oppimot hastighet jeg betaler for. Ønsker et oppsett med konverterboks på veggen og router etter den, gidder ikke fikle med fiber rett i routeren e.l.

Router VLAN settings
http://bildr.no/thumb/SVJTUzlD.jpeg

Har nå gjort litt mer testing med kabel, fra forskjellige porter på routeren til min stasjonære maskin. Så fort jeg kommer opp i litt hastighet, rundt 140 Mb/s på speedtest nå nettopp, så hører jeg pipelyder fra TV-en og så mister jeg kontakt med routeren (pinget den). Til forskjell har jeg nå sittet på wifi i flere timer uten avbrudd og tror jeg såvidt hørte et lite pip (type signalfeil) fra TV-en i løpet av denne tiden. Så jeg kan ikke skjønne annet enn at problemet kommer av at routeren blir overbelastet når det flyter så mye data gjennom kabelen, til forskjell fra wifi som kanskje generelt ikke har godt nok signal fra der jeg sitter til å overbelaste, og/eller eventuelt at google driver struping på rundt 90 Mb/s til serveren sin (holder på med opp/nedlasting til Google Drive med StableBit CloudDrive). For dårlig router i utgangspunktet? Eller mandagsprodukt? Noen som vet hva det kan være? Skulle ha testet med en av Asus routerene som er anbefalt/snakket om i denne tråden, men har ikke noe for hånden.

Edit: Litt mer testing, nå med HET boksen og ZyXEL, via kabel. Prøvde samtidig opp/nedlasting av 50GB filer mot ftp server speedtest.tele2.net og det funka med bra hastighet i noen minutter, så plutselig mistet jeg kontakt med hjemmesentralen (som altibox kaller det). Med dette oppsettet får jeg i alle fall ikke noe lyd- og bildefeil på TV-signalet når jeg driver med ned/opplasting, som jeg får med det andre oppsettet som beskrevet. Noen som kan forklare dette her for meg hmm?

Edit 2: Datt ut igjen. Dette bare er ustabilt på alle måter. Er det fiberen det er noe gærent med? Noen her med 500mbit+ linje som kjører mye trafikk (torrents, cloud upload) som har stabilt system? Hva slags oppsett kjører dere da? Lurer på å prøve å klone systemet til noen her og prøve det. Hvis det ikke funker, så får man klage til Altibox?
Sist endret av Moreagain; 23. oktober 2016 kl. 07:22. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.